مهاجرانی: غیرت ایرانی ورق را به سمت ما برمی‌گرداند

b_150_100_16777215_00_images_mohajerani.jpg پرافتخارترین سرمربی تاریخ فوتبال ایران گفت: تجربه نشان داده که همواره در لحظات آخر دست به کارهای بزرگ زده‌ایم؛ وقتی به خط پایان نزدیک می‌شویم ابزاری به نام غیرت و انگیزه داریم که ورق را به سمت ما بر می‌گرداند.
«حشمت مهاجرانی» یک نام ماندگار در فوتبال ایران است، او سال‌ها پیش و در سال ۱۹۷۸ برای اولین بار در نقش سرمربی تیم ملی ایران را به جام جهانی آرژانتین برد.
مهاجرانی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایران درباره بازی ایران و سوریه، اسکوچیچ، شانس‌های تیم ملی برای صعود به جام جهانی حرف‌های جالبی را بر زبان آورد.
متن این گفت و گوی فوتبالی با پر افتخارترین سرمربی تاریخ فوتبال ایران در زیر از حضورتان خواهد گذاشت.
ایران مقابل سوریه به پیروزی رسید اما نمایش شاگردان اسکوچیچ‌ راضی‌ کننده نبود؟
بازی و نمایشی که ایران در بازی با سوریه به اجرا گذاشت نقطه مثبتی نداشت که بخواهیم درباره‌اش حرف بزنیم. برای من یک پرسش درباره این مسابقه مطرح شد.
چه پرسشی؟
اساس و تفکر بازی‌های دوستانه چیست؟ بر چه مبنایی مسابقات تدارکاتی برگزار می‌شود؟ تیم‌ها برای رسیدن به هماهنگی رودروی یکدیگر قرار می‌گیرند. اگر این تفکر برای تیم ملی ایران وجود داشت باید از نفراتی استفاده می‌شد که قرار است در بازی‌های مقدماتی جام جهانی به میدان بروند.
یعنی این تیم ملی کامل نبود؟
بله، در فاصله کمی که تا بازی‌های آتی تیم ملی پیش روی ایران است نه فرصت جوانگرایی‌ وجود دارد و نه می‌توان نفرات جدیدی را مورد آزمایش قرار داد. باید از همه ظرفیت خود که به میدان رفته‌اند و با تجربه هستند استفاده کرد.
سوریه ایران را دقایقی تحت فشار قرار داد.
من علاوه بر اینکه بازی ایران و سوریه را تماشا کردم بازی بحریم و اردن را نگاه کردم، آنچه من دیدم سوریه قوی‌تر از بحرین است و حتی در دقایقی از بازی به قول شما ما را تحت فشار قرار داد و می‌توانست به ایران گل بزند. این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم چند بازیکن اصلی سوریه در مقابل ایران غایب بودند. مدافع چپ آنها که اسمش را فراموش کرده‌ام اما موهایش کوتاه بود و رنگ کرده بود سمت راست ما را به خطر انداخت.
ایران می‌تواند بحرین را شکست دهد؟
از نظر نیروی انسانی ایران به مراتب از بحرین سرتر است و این تفاوت قابل قیاس با یکدیگر نیست. در بازی رفت روی اتفاقات به بحرین باختیم و اگر خودمان باشیم این توانایی را داریم در هر کجای دنیا بحرین را ببریم.
ایران به جام جهانی صعود می‌کند؟
تجربه نشان داده است همواره در لحظات آخر دست به کارهای بزرگ زده‌ایم، ما وقتی به خط پایان نزدیک می‌شویم ابزاری به نام غیرت و انگیزه داریم که ورق را به سمت ما بر می‌گرداند. بازی با استرالیا در ملبورن و بازی با کره‌جنوبی در خاک حریف نمونه‌هایی‌ از این اتفاق هستند. ما در ادامه راه مقابل بحرین مشکلی نداریم اما...
اما چی؟
اینکه شاید مقابل عراق به مشکلاتی برخورد کنیم چرا که آنها از نظر فیزیکی شباهت زیادی به ما دارند و همواره بازی‌های این دو تیم با رقابت میلی‌متری دنبال شده است.
نظر حشمت‌خان مهاجرانی درباره اسکوچیچ چیست؟
من شناخت زیادی از وی ندارم و فقط می‌دانم او پنج سال در فوتبال ایران مربیگری کرده است و این سال‌های حضور در ایران، کافی است تا شناخت کافی از فوتبالمان داشته باشد. او مربی باهوشی است و امیدوارم تیم‌ ملی کشورم را به بزرگ‌ترین و معتبرترین تورنمنت فوتبالی جهان هدایت کند.
او یا کی‌روش، به کدام رای می‌دهید؟
در حال حاضر درست نیست این دو نفر را روی کفه ترازو قرار داد و بخواهیم با یکدیگر مقایسه کنیم. هر کدام از این مربیان خصوصیات خاص خودشان را دارند.
سبک بازی اسکوچیچ را می‌پسندید؟
یک مربی بر اساس بازیکنان خود تاکتیک و روش تیمش را انتخاب می‌کند. در بازی با سوریه آنچه از تیم ملی ایران شاهد بودیم نه دفاع مطلق‌ بود و نه حمله سراسری و اسکوچیچ متعادل بود، من این را می‌پسندم.
جای چه نفراتی در تیم ملی خالی است که می‌توانند به ایران کمک کنند؟
من نمی‌خواهم از شخص خاصی نام ببرم اما آنچه مشخص است در درون دروازه و خط حمله نفرات و داشته‌های ما همین است و نمی‌توان تغییر داشت اما در پست‌های هافبک و دفاع برخی نفرات هستند که می‌توانند به تیم ملی کمک کنند و اسکوچیچ باید نگاه ویژه‌تری به آنها داشته باشد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن