رویای هم‌گروهی با تیم دالیچ در جام‌جهانی

اسکوچیچ: دوست دارم کرواسی را در قطر شکست بدهیم

b_150_100_16777215_00_images_z_iran.jpgدراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، می‌گوید آرزوی او پیروزی در برابر کرواسی در جام جهانی قطر است.
 او حالا مربی شاهزاده‌های پارسی است. اومردی است که ایران را در مسیر صعود به جام جهانی قطر قرار داده است. دراگان اسکوچیچ پیش از این سابقه کسب پیروزی در کرواسی را داشت و هنوز خاطره فینال جام حذفی 2006 با زلاتکو دالیچ زنده است. اما هدف بعدی او در این مسیر چیست؟
اسکوچیچ همیشه با روی خوش از گفتگو استقبال می‌کند و ما پس از بازگشت او از وقفه دیدارهای ملی در ماه سپتامبر گفتگویی داشتیم. او در این مصاحبه گفت:« من رویای هم گروهی با کرواسی در جام جهانی را دارم. همیشه به صورت مخفیانه چنین اتفاقی را آرزو می‌کنم و چه کسی پیروز خواهد شد؟ البته که ایران...
رویای بزرگ
او پس از قبول هدایت تیم ملی ایران و نشستن روی نیمکتی که پیش از او مربیان بزرگ کروات چون تومیسلاو ایویچ، چیرو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ روی آن نشسته بودند، موفق شده رکورد 9 پیروزی از 9 بازی برگزار شده را به ثبت برساند. و این رکورد با به ثمر رساندن 38 گل و دریافت تنها دو گل به دست آمده است.
این رکورد برای ما شبیه به پیروزی در یک بخت آزمایی است. چطور کسی با چنین رکوردی ممکن است از چیزی بترسد؟
خب، ساده است. من پس از مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی نشستم که دو پیروزی و دو شکست در آغاز دور دوم مرحله انتخابی جام جهانی برای من به باقی گذاشته بود. من در موقعیتی بودم که ممکن هیچ امیدی برای ما باقی نگذارد و باید با عراق و بحرین روبرو می‌شدیم. ما در هشت بازی دو شکست داشتیم و باید این دو رقیب مستقیم را شکست می‌دادیم و چهار پیروزی تا پایان کسب می‌کردیم.
اسکوچیچ پیش از این هدایت صنعت نفت آبادان را بر عهده داشت اما فدراسیون فوتبال ایران برای قبول هدایت تیم ملی به او اطمینان کرد.
من سه پیشنهاد از باشگاه‌های بزرگ شامل سپاهان، استقلال و تراکتور داشتم. آنها چند روز پیش از نشستن روی نیمکت تیم ملی با من تماس گرفتند. می‌دانستم که این کار دشوار است و لیگ و شرایط روانی را پست از هفت سال می‌شناختم. من تیم دسته دومی خونه به خونه را به فینال جام حذفی رسانده بودم و در سه باشگاه از چهار باشگاهی که در ایران هدایتشان را برعهده داشتم بهترین نتایج تاریخ آنها را کسب کردم.
اما او موفق شد چهار پیروزی در پایان دور دوم کسب کرده و رده اول گروه را به خود اختصاص دهد. اما دیدار برگشت برابر عراق در دور قبلی بسیار مهم بود چون انتظار می‌رفت که بحرین رده سومی در برابر هنگ کنگ به پیروزی برسد. ایران و عراق پیش از این سابقه خصومتی با هم داشتند اما این موضوع درباره بازی بحرین صادق نبود...
اما صبر کنید، چطور تفاوت ایران و عراق را به کروات‌ها شرح می‌دهید؟
(با خنده) مردم ما درباره ایران سوتفاهم دارند. درک بسیار بدی از ایران در خارج از مرزهای این کشور وجود دارد و این کشور کاملا با این شرایط متفاوت است. ایرانی‌ها پارسی هستند و عراقی‌ها عرب هستند و هیچ ربطی به هم ندارند. من هرگز مهمان نوازی و مهربانی بیشتری از این کشور ندیدم. من دو کتاب برای شناخت ایران به مردم کشورم پیشنهاد می‌کنم. اولی از روپچیچ موسیقیدان به نام « سرزمین مردم بزرگ» و دیگری کتابی از ایوان داگیچ، دوست نویسنده من، به نام « ایران حال حاضر». هر دو درباره روحیه مردم این کشور و پتانسیل‌های این سرزمین صحبت کرده‌اند.
اما اجازه دهید به دستاوردهای ورزشی برگردیم. اسکوچیچ پس از قبول هدایت ایران بیش از یک سال تا اولین بازی رسمی فرصت داشت. او در ماه فوریه سال گذشته درست پیش از شیوع جهانی ویروس کرونا هدایت این تیم را بر عهده گرفت و اولین بازی در تابستان سال جاری برگزار شد.
بله، ما زمان زیادی داشتیم اما به شدت کار و تحقیق کردیم. ما می‌دانستیم که این چهار پیروزی اهمیت بسیاری برای ما دارد. خوشبختانه بازی خوبی در بحرین داشتم و توانستیم به مرحله بعدی صعود کنیم.
دو تیم از این گروه مستقیما به جام جهانی صعود کرده و تیم سوم راهی پلی آف می‌شود.
ما با سوریه و عراق روبرو شدیم. در دیدار اول به دلیل ابتلا به ویروس کرونا حضور نداشتم و ماریو تات، دستیارم، در حالی که از طریق تلفن با من در تماس بود، تیم را هدایت کرد. در بازی با عراق حاضر بودم. چقدر از قطر دور هستیم؟ در دیدارهای ماه اکتبر باید برابر امارات و کره جنوبی به پیروزی برسیم. اگر بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم می‌توانیم بگوییم که به اهداف خودمان دست پیدا کردیم.
آیا به فوتبال کرواسی برمی‌گردید؟
باید به صورت منطقی به این موضوع فکر کرد اما در حال حاضر برنامه‌های دیگری دارم. من تا سال 2023 با ایران قرارداد دارم. می‌خواهم به جام جهانی بروم و شاید پس از آن به تیم ملی آسیایی دیگر یا باشگاهی بزرگی ملحق شوم. اروپا نیز جز گزینه‌هاست اما کرواسی هنوز جایی در برنامه‌هایم ندارد.
ایران در آخرین رده‌بندی فیفا در رده بیست و دوم جهان و اول آسیا قرار گرفت. این تیم بسیار خطرناک است. محرمی در دینامو توپ می‌زند و نیمی از باشگاه‌های اروپایی برای جذب سردار آزمون تلاش می‌کنند. طارمی در ترکیب پورتو، علیرضا جهانبخش در فاینورد و انصاری فرد در آ.ا.ک آتن می‌درخشند...
ما گروهی بسیار خوب داریم، در کنار هم رشد می‌کنیم و حالا در حال کسب پیروزی هستیم. ما امید داریم به جام جهانی صعود کنیم و در نهایت با کرواسی هم‌گروه شویم. این اتفاقی ایده‌آل خواهد بود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن