نقش روانشناسان ورزشی در مدیریت اضطراب ورزشکاران

b_150_100_16777215_00_images_stories_watching-football.jpgورزشکاران نیاز دارند تا در تورنمنت‌های مهم از جمله المپیک از مشاوره و حضور یک روانشناس ورزشی بهره‌مند شوند.

 

به گزارش "همدان فوتبال"، کنترل اضطراب و مدیریت آن یکی از مهم‌ترین چالش‌های روانی برای ورزشکاران است. اضطراب احساس ناخوشایندی است که اگر کنترل نشود ممکن است باعث منقبض شدن عضلات، کاهش کارایی و تکنیک ورزشکار، کاهش تمرکز و کم شدن اعتماد به نفس او شود. کنترل اضطراب می‌تواند در احساس ورزشکار چنان تغییر مثبتی ایجاد کند که به جای اینکه تصور کند خود در حال مسابقه دادن است، احساس کند در حال تماشای یک مسابقه فینال است.

 

فشار و اضطراب ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. از جمله داشتن اضطراب درونی به دلیل مسابقه یا داشتن مشکلی خانوادگی و شخصی که باعث ایجاد اضطراب در کار حرفه‌ای می‌شود. البته نداشتن استرس و اضطراب نیز مفید نیست چرا که میزان مشخصی از استرس سودمند است و باعث افزایش تمرکز و کارایی می شود اما استرس غیرطبیعی و بیش از اندازه به شدت بازده را پایین می‌آود.

 

بررسی‌ها نشان داده است که ورزشکاران المپیک و پارالمپیک زمستانی از استراتژی‌های مشابهی برای مقابله با اضطراب استفاده می‌کنند.

 

مهم‌ترین نقش یک روانشناس ورزشی کمک کردن به ورزشکاران برای درک بهتر شرایط اضطراب‌آور و آموختن استراتژی‌هایی برای مقابله با آن‌هاست. برنامه‌ریزی روزانه برای ورزشکاران نیز یکی از تخصص‌های یک روانشناس ورزشی است. این کار باعث می‌شود که ورزشکاران بتوانند با تغییر محیط کار بیایند و بر روی آمادگی خود تمرکز کنند.

 

یادآوری کردن اهداف به ورزشکاران می‌تواند تاثیر زیادی در کارآیی آن‌ها داشته باشد. آن‌ها باید تمامی جنبه‌های مثبت اهداف خود را به یاد بیاورند تا با شک و تردید درونی خود مقابله کنند.

 

متمرکز شدن نیز یکی از تکنیک‌های موثر برای ورزشکاران است. این کار باعث کنترل اضطراب ذهنی و فیزیکی می‌شود. این تکنیک تمرکز ورزشکاران را افزایش می‌دهد، کنترل استرس و کیفیت خواب را بیشتر می‌کند و از اختلال حواس جلوگیری می‌کند.

 

بسیاری از ورزشکاران از این تکنیک برای آماده شدن قبل از مسابقه‌ها نیز استفاده می‌کنند. در این تکنیک از تنفس‌های شکمی و تمرکز ذهنی استفاده می‌شود. این تکنیک آسان است و راحت آموزش داده می‌شود.

 

بسیاری از بهترین استراتژی‌ها برای آمادگی بازی‌های المپیک آن‌هایی هستند که آموزش داده نمی‌شود. بعضی از ورزشکاران باتجربه می‌توانند این راهکارها را در اختیار ورزشکاران قرار دهند. اطلاعات و تجربه ورزشکاران قدیمی بسیار ارزشمند است.


 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن