دژاگه: بازی در ایران سخت‌تر از اروپاست؛ همه روبروی من انگیزه دارند

b_150_100_16777215_00_images_497536_538.jpgستاره تیم فوتبال تراکتور گفت: من در بوندسلیگا برای هرتابرلین و ولفسبورگ و در لیگ انگلیس برای فولام بازی کردم و مدتی کاپیتان تیم ملی ایران بودم، بنابراین بسیاری از حریفان در ایران انگیزه بسیار زیادی دارند تا در مقابل من خود را نشان دهند.
«اشکان دژاگه» ستاره و کاپیتان تیم فوتبال تراکتور در مصاحبه‌ای با نشریه بیلد آلمان از دوران حضورش در آلمان، رابطه‌اش با «فلیکس ماگات»، دوستی با «ژروم بواتنگ» و سطح فنی لیگ ایران صحبت کرد که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید:
در حال حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به همراه تراکتور تبریز بازی می‌کنی. بزرگترین تفاوت فوتبال آسیا و اروپا چیست؟
گاهی اوقات بازی در اینجا سخت‌تر از اروپا می‌شود. بعضی از تیم‌ها مانند ازبکستانی‌ها از نظر تکنیکی، فوتبال قدرتمندی بازی می کنند. بسیاری از تیم‌ها در آسیا و ایران هجومی بازی می‌کنند و به نظر من فوتبال در اینجا از اروپا سخت‌تر است.
چرا؟
من در بوندسلیگا برای هرتابرلین و ولفسبورگ و در لیگ انگلیس برای فولام بازی کردم و مدتی کاپیتان تیم ملی ایران بودم، بنابراین بسیاری از حریفان در ایران انگیزه بسیار زیادی دارند تا در مقابل من خود را نشان دهند. در آلمان و انگلیس فضا و زمان بسیار بیشتری در زمین داشتم. الان همیشه یک یار رو به روی من وجود دارد. مردم ایران حتی بیشتر از اروپا، دیوانه‌ فوتبال هستند.
قراردادت در تابستان به پایان می رسد. آیا امکان بازگشتت به آلمان وجود دارد؟
البته که بازی در یک باشگاه حرفه ای آلمانی بسیار خوب خواهد بود. من آماده هر چیزی هستم اما مثل گذشته خودم را تحت فشار قرار نمی‌دهم. واقعیت این است که من در ۳۴ سالگی هنوز در فرم عالی قرار دارم.
آیا این را مدیون فلیکس ماگات هستی؟
صادقانه بگویم که من حرفه خود را مدیون ماگات هستم. من هر روز خدا را شکر می‌کنم که با این مربی در سن بسیار تعیین کننده‌ای کار کردم.
از روش تمرینات ماگات نمی‌ترسیدی؟
وقتی قراردادم را در ولفسبورگ امضا کردم «کلاوس اوگانتالر» هنوز مربی تیم بود. در تعطیلات تابستانی فهمیدم که ماگات قرار است سرمربی شود. البته من او را می شناختم اما هرگز با روش کار او آشنا نبودم. دوستانم به من پیام دادند: از آمدن مربی جدید لذت ببرید.در روز اول تمرین از او اخطار گرفتم. تمرین‌های او واقعا بی‌رحمانه بود.
کدام تمرین از همه بدتر بود؟
به عنوان مثال، پروازهای پله‌ای روی یک پا در حالی که یک بازیکن به روی دوش خود داشتم. ۱۰۰ پله را باید طی می‌کردیم. وقتی بعد از شام از خواب بیدار شدم، از ماگات پرسیدم تمرین بعدی چه زمانی است؟ او پاسخ داد "وقتی تلفن در اتاق شما زنگ بخورد." بعد از اینکه تمرین تمام شد کاملاً خسته شدیم. ما فقط در اتاق ماندیم و لرزیدیم. اما این فقط آموزش سخت ماگات نبود، بلکه ذهنیت او نیز به همین شکل بود که شخصیت من را شکل داد. من همیشه به پدرم می گویم که ماگات فوتبال مردانه را به من آموخت.
دقیقاً مهمترین توصیه او چه بود؟
بعد از فصل قهرمانی در سال ۲۰۰۹ با ولفسبورگ، او از ما خداحافظی کرد. به سراغ او رفتیم، دست دادیم و برای او در تیم جدیدش شالکه آرزوی موفقیت کردیم. وقتی نوبت خداحافظی من شد، او به من گفت "یک لطفی کن". من فکر کردم که چیز خوبی می‌خواهد بگوید اما او گفت "دو یا سه بار سرت را مقابل پستت قرار بده". من گیج شدم و پرسیدم منظورش از این حرف چیست. ماگات پاسخ داد "تو فوتبالیست بزرگی هستی، هر آنچه که باید لازم داشته باشی را داری اما باید تمرکز بیشتری روی فوتبال داشته باشی و در زمین آگاهی بیشتری داشته باشی" من تا امروز این توصیه را انجام داده‌ام.
کدام لحظه از قهرمانی فصل ۲۰۰۸ - ۲۰۰۹ بیشترین خاطره را برای تو داشت؟
سالها بعد بود که فهمیدم در آن زمان چه دستاورد باورنکردنی بدست آوردیم. در آن فصل از نظر آمادگی جسمانی عالی بودیم و اعتماد به نفس بسیار بالایی داشتیم. من همیشه ولفسبورگ را در قلب خود دارم و به خوبی می توانم تصور کنم که در آینده نقشی در این تیم داشته باشم.
در هرتابرلین با بواتنگ همبازی بودی. رئیس بایرن مونیخ پس از سال‌ها حضور او در این تیم اعلام کرد که بواتنگ باید آنجا را ترک کند. آیا از این تصمیم ناراحت نشدی؟
دوست داشتم بایرن دوباره قراردادش را با بواتنگ تمدید کند. او به راحتی می تواند در بالاترین سطح بازی کند. ژروم در ده سال گذشته بازیکن تاثیرگذاری در بایرن بوده و کارنامه شغلی فوق العاده ای داشته است. بازیکنان زیادی به مونیخ می‌روند اما بواتنگ در این سال‌ها جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده است. او می تواند از این بابت افتخار کند. به عنوان یک دوست به او افتخار می‌کنم. او نیازی به غصه خوردن بابت این موضوع ندارد. آنچه باعث تعجب من شد، اظهارات رییس بایرن در مورد بواتنگ بود. برای من ناراحت کننده بود که ، او به عنوان یک رئیس قدیمی باشگاه، چنین چیزی را گفت. بدون شک بواتنگ می‌تواند در یورو به آلمان کمک زیادی کند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن