تولیدی نساجی، پارچه سیاه ست امروز! | برای نادری که نام و نشان فوتبال قائمشهر بود

b_150_100_16777215_00_images_164611089.jpgنادر دست نشان، سرمربی و کاپیتان اسبق نساجی، ستاره مازندران در لیگ قدس، قهرمان و آقای گل جام قائد اعظم پاکستان که سابقه هدایت نساجی، پگاه، نفت آبادان، نفت تهران، استیل آذین، سپیدرود، مس کرمان، ملوان بندرانزلی، ماشین سازی تبریز، خونه به خونه و رایکا بابل و ... را داشت، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. این خبر برای فوتبالدوستان در سراسر ایران تلخ است اما برای مردم قائمشهر تلخی بیشتری دارد. نادری که دیگر در خیابان های شهر قدم نخواهد زد، ساکن همیشگی قلب فوتبالدوستان شهر خسته است...
نادر دست نشان برای فوتبالدوستان ایرانی یادآور مرد کوتاه قامت و فربه اندامی است که متخصص نگه داشتن تیم های در حال سقوط بود و هر از گاهی با تیم های کوچک دست به صعودهای بزرگ می زد اما برای مردم قائمشهر نادر چیزی فراتر از یک مربی بود که تیمش را هر سال در شن و ماسه های ساحل خزر تمرین می داد... حالا دیگر نادر هر سال در فصل بدنسازی تیمش را در سواحل سرخرود نمی دواند، نادر دیگر رفته است...
نادر دست نشان متولد قائمشهر، بزرگ شده همین شهر و اسطوره فوتبال شهر خسته بود. هرچند در یک دوره کوتاه شش، هفت ساله برای دوستداران صنعت نفت قائمشهر، او نقش قطب منفی فوتبال قائمشهر را بازی می کرد (همان طور که برای طرفداران نساجی، حسین مسگر ساروی کاپیتان سابق تیم ملی، سرمربی و کاپیتان صنعت نفت قائمشهر، قطب منفی فوتبال محسوب می شد) و در دوران مربیگری هم به این دلیل که چند باری به عنوان سرمربی تیم های مختلف روبروی نساجی ایستاد، چند صباحی از چشم دوستداران تیفوسی نساجی افتاد اما هرگز نمی توان نساجی و قائمشهر را بدون دست نشان تصور کرد.
نادر دست نشان برادر کوچک رحیم، ستاره بزرگ قائمشهر
نادر دست نشان، برادر کوچک تر رحیم دست نشان، سرمربی تیم منتخب مازندران بود که تمام زندگی فوتبالی خود را در زمان بازی وقف نساجی کرد. شوتزن بی همتای فوتبال ایران که شوت هایش هرگز از یاد دوستدارن فوتبال در دهه 60 و 70 نمی رود، پیشنهاد بازی در پرسپولیس را از علی پروین داشت اما درست مثل رفیق و رقیب خود حسین مسگر ساروی که هرگز حاضر نشد از فوتبال قائمشهر بیرون برود، ماند و تا روز خداحافظی برای نساجی بازی کرد.
نادر دست نشان در تیم منتخب مازندران و در لیگ قدس چهره شد. گلزن ترین هافبک بازی ها که با تیم منتخب مازندران قهرمان جام قائد اعظم پاکستان شد و عنوان آقای گلی این رقابتها را به دست آورد، اغلب گل هایش را با شوت از راه دور و ایستگاهی به ثمر رساند. برای طرفداران نساجی فرقی نداشت کجای زمین خطا شده باشد، برای آنها در حضور نادر، هر کاشته می توانست یک گل باشد.
قهرمان نساجی و ضد قهرمان نفتی ها
در سال های پایانی دهه 60 و ابتدای دهه 70، خیلی ها در قائمشهر دوست داشتند نادر دست نشان باشند. خیلی ها ادای راه رفتن او را با پاهای پرانتزی در می آوردند و آن روزگار که در کوچه پس کوچه های خاکی، خیلی ها به عشق مارادونا و زیکو و سوکراتس دنبال توپ می دویدند، در قائمشهر خیلی ها هوس نادر شدن داشتند.
البته که در سال های رقابت نفت و نساجی، برای طرفداران تیم صنعت نفت قائمشهر، نادر قطب منفی فوتبال شهر بود اما حتی آنها هم این ضد قهرمان را می پرستیدند، همان طور که طرفداران نساجی، قهرمان نفتی ها؛ فرامرز (حسین) مسگر ساروی را ستایش می کردند.
تولیدی نساجی پارچه سیاه است امروز!
روزی که در دربی قائمشهر، سرانجام نفت با مسگر ساروی نساجی برادران دست نشان را برد، طرفداران نفت که در قیاس با هواداران نساجی به معنی واقعی کلمه اندک بودند، در سطح شهر راهپیمایی کردند و شعار می دادند عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، تولیدی نساجی پارچه سیاه ست امروز... آن شعار، کنایه ای بود به باخت نساجی مقابل رقیب تازه تاسیس که از دل یک انشعاب متولد شده بود اما امروز واقعا رخت سیاه به تن نساجی است. نساجی امروز برای نادر خود، نادری که نام و نشان فوتبال شهر خسته بود، سیاهپوش است.
تصویری قدیمی از نساجی و رویای همیشگی نادری که دیگر نیست
عکس نوشت: تصویری قدیمی از تیم نساجی قبل از انشعاب... نادر دست نشان نفر وسط ردیف نشسته، رحیم دست نشان نفر اول ایستاده از راست و حسین مسگر ساروی کاپیتان تیم ملی پرویز دهداری نفر دوم از سمت راست. در پی یک اختلاف و سوتفاهم، در تیم نساجی انشعاب ایجاد شد و حسین مسگر ساروی تیم صنعت نفت قائمشهر را تاسیس کرد و در عرض 6 سال این تیم را از لیگ قائمشهر به سطح اول فوتبال ایران رساند. در لیگ 72-73 همزمان نفت و نساجی در سطح اول فوتبال ایران بودند، نفت قائمشهر در گروه استقلال بود و نساجی در گروه پرسپولیس و حیف که مردم قائمشهر، دیر به این حرف بهمن صالح نیا رسیدند که می گفت: شهری که فقط یک خیابان اصلی دارد نباید دو تیم در سطح اول فوتبال ایران داشته باشد چرا که هر دو تیم آسیب می بینند.
نفت منحل شد و نساجی 24 سال انتظار کشید
بهمن صالح نیا وقتی سال 72 همراه ملوان برای بازی با نساجی به قائمشهر آمده بود، در گفتگو با خبرنگاری که حالا سردبیر رسانه طرفداری است، گفته بود این که قائمشهر دو تیم در سطح اول داشته باشد به نفع این شهر نیست و کاش دست نشان و مسگرساروی دست از این رقابت بردارند و دوباره یک تیم متحد تشکیل بدهند. مهدی هژبری، سردبیر رسانه طرفداری می گوید:
این حرف استاد بهمن صالح نیا، هنوز به یادم مانده، داخل اتوبوس ملوان، وقتی نظرش را درباره صنعت نفت و نساجی پرسیدم، گفت: «حیف مسگر ساروی و دست نشان است که در یک تیم نیستند. شهری که فقط یک خیابان اصلی دارد نباید دو تیم در لیگ اصلی فوتبال ما داشته باشد. اینها اگر کنار هم قرار بگیرند، فوتبال قائمشهر توان رقابت با مدعیان قهرمانی را خواهد داشت اما به این شکل هر دو تیم آسیب می بینند.» این را آن زمان نه طرفداران نفت که روی سکوی سیمانی می نشستد و در اقلیت بودند، دوست داشتند و نه طرفداران نساجی که روی سکوهای آهنی شهید وطنی می نشستند و اکثریت محسوب می شدند. فصل به پایان رسید و نساجی و نفت هر دو به دسته پایین تر سقوط کردند. نفت منحل شد و نساجی هم 24 سال طول کشید به سطح اول برگردد.
نادر دست نشان، سابقه همکاری با تیم های ملی را هم داشت. جدا از سابقه دعوت به تیم ملی، او دستیار فرهاد کاظمی و سولدو در تیم ملی نوجوانان و مقطعی هم سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران بود. دست نشان بارها با تیم های دسته اولی موفق به صعود به لیگ برتر شد. مس کرمان، نفت تهران، استیل آذین، نفت آبادان و ... با او به لیگ برتر رسیدند و یک نایب قهرمانی جام حذفی هم با پگاه در کارنامه این چهره محبوب فوتبال مازندران که لقبش امپراتور شمال بود، ثبت شده است. سینا دست نشان پسر نادر دست نشان هم مثل پدرش در نقش پلی میکر فوتبال بازی می کرد. دست نشان این اواخر سرمربی تیم رایکای بابل بود که مبتلا به کرونا شد و پس از بستری در بیمارستان رازی قائمشهر، در جریان مداوای بیماری اش به دلیل ایست قلبی درگذشت.
روحش شاد...

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن