نظارت بر لیگ دسته اول فوتبال کشور ضعیف است

b_150_100_16777215_00_images_stories_lig-azadegan.jpgلیگ دسته اول فوتبال کشورمان با وجود اینکه خاستگاه ورزشکاران مستعد است و پدیده‌ها از این لیگ، به فوتبال ایران معرفی می‌شوند اما نظارت بسیار ضعیفی بر روی این لیگ صورت می‌گیرد.

به گزارش "همدان فوتبال"، بحث نظارت بر روی لیگ دسته اول فوتبال، امروز نقل هر مجلسی است و تمام کارشناسان، مدیران و مربیان کشورمان بر روی این بحث اجماع نظر دارند که نظارت بر این رویداد، ضعیف است.

یگ دسته اول برای فدراسیون‌نشین‌ها، صدا و سیما، رسانه‌ها و ورزشی‌نویسان بسیار ناشناخته و غریب است و باید زمینه کسب اطلاعات بیشتر از آن فراهم شود.

طی چند فصل گذشته صحبت از کم‌تر شدن تعداد تیم‌ها در لیگ دسته اول است که قرار است طی یک پروسه چند ساله لیگ دسته اول از دو گروه 28 تیمی به یک گروه 18 تیمی تبدیل شود که شاید اگر این موضوع عملی شود شاهد نظارت بیشتر بر روی این لیگ بسیار مهم کشورمان باشیم.

در همین راستا با مدیران تیم‌های دسته اولی پاس و الوند همدان به گفت‌وگو نشستیم.

* وای به حال لیگ دسته اول که نظارتی بر روی آن نیست

مدیرعامل باشگاه فوتبال پاس همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس همدان گفت: موضوع اصلی ما در لیگ دسته اول شایع شدن دوپینگ بین فوتبالیست‌هاست.

عبدالحمید رمضانی با اشاره به تحریم‌ها و وجود هزینه‌های زیاد در انجام تست دوپینگ گفت: انجام تست دوپینگ برای هر نفر نزدیک به 4.5 میلیون تومان هزینه دارد و با این اوصاف ورزش ایران با معضل بزرگی مواجه شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه حتی شاهد این هستیم که در لیگ برتر هم بازیکنانی هستند که تست دوپینگ آنها مثبت اعلام می‌شود و با این وصف باید گفت، وای به حال لیگ دسته اول که نظارتی از این نظر روی آن وجود ندارد.

*نیم فصل دوم لیگ دسته اول محل تاخت و تاز دلال ها

مدیرعامل باشگاه فوتبال پاس همدان افزود: اعتقاد من بر این است که نیم فصل دوم محل تاخت و تاز دلال‌های لیگ دسته اول است، این‌ها هم داور و کمک داور می‌خرند و هم به جایی رسیده‌اند که تیم و بازیکن را خرید و فروش می‌کنند.

وی با بیان اینکه یک سری تیم‌ها هم هستند که دنبال صعود نیستند گفت: این تیم‌ها تا جایی که امتیاز جمع کنند و دیگر خطر سقوط را احساس نکنند خود، اقدام به بازی‌فروشی می‌کنند.

رمضانی با ابراز تأسف از این وضعیت تأکید کرد: تا زمانی که این لیگ به این صورت اداره می‌شود نباید به پیشرفت فوتبال ملی امیدی داشت.

وی گفت: هر چند باید به این موضوع اذعان داشت که نظارت به لیگ بهتر شده و برنامه‌ریزی‌ها نیز وضعیت مطلوبی را پیدا کرده اما سازمان‌هایی که وابسته به فوتبال هستند نظارت خوبی ندارند.

*فاصله فاحش لیگ برتر و لیگ دسته اول

مدیرعامل باشگاه فوتبال پاس همدان با مقایسه وضعیت لیگ دسته اول ایران با سایر کشورها ابراز داشت: با نگاهی گذرا به لیگ‌های معتبر دنیا متوجه می‌شویم که به طور مثال اگر لیگ برتر اروپا 100 باشد لیگ دسته اول 80 است، لیگ دسته دوم 70 و لیگ دسته سوم 60 است.

به گفته وی این اختلاف پله‌ای از هر نظر چون کیفیت بازی‌ها، پوشش رسانه‌ای، کیفیت زمین‌ها و... مشاهده می‌شود اما در فوتبال ایران اگر لیگ برتر 100 باشد لیگ دسته اول 20 است.

رمضانی با بیان اینکه در ایران در لیگ دسته اول پوشش رسانه‌ای بسیار ضعیف است، تأکید کرد: رسانه‌ها باید به لیگ دسته اول ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه کیفیت زمین‌ها در لیگ دسته اول با زمین محلات برابری می‌کند، ادامه داد: در بعضی از زمین‌ها، بازیکن امنیت جانی ندارد.

مدیرعامل باشگاه فوتبال پاس همدان اظهار داشت: تا زمانی که این اختلافات کم نشود به طور قطع سطح لیگ دسته اول بالاتر نخواهد رفت.

وی دلیل وجود این مشکلات را در نظارت ضعیف بر لیگ دسته اول دانست و افزود: اگر واقعاً نظارتی وجود داشت قطعا این مشکلات نیز حل می‌شد.

*لیگ یک آزمایشگاه داوران بی‌تجربه و تبعیدگاه داوران ضعیف لیگ برتر

مدیرعامل باشگاه فوتبال الوند همدان نیز در این راستا با طرح این پرسش که به چه دلیل داوری که در لیگ برتر بد قضاوت می‌کند باید در لیگ دسته اول قضاوت کند؟ گفت: اگر داوری بد قضاوت کرده باید آن را کنار گذاشت، نه آن که در لیگ یک از این داوران استفاده کنید.

بهرام یدی با بیان اینکه باید داوران لیگ یکی و لیگ برتری در چرخش باشند، افزود: نباید به روی بعضی از داوران حصار کشیده شود که این‌ها لیگ برتری هستند و آن‌ها دسته اولی.

وی با بیان اینکه این امر باعث می‌شود سطح داوری ما ضعیف‌تر شود، ابراز داشت: باید داوران خوب لیگ برتری ما هم در لیگ دسته اول قضاوت کنند.

مدیرعامل باشگاه فوتبال الوند همدان با اشاره به داوری خوب محسن ترکی، علیرضا فغانی و محسن قهرمانی گفت: این گونه افراد باید برای قضاوت به لیگ دسته اول فرستاده شوند، نباید روی یک سری از داور‌ها خط قرمز کشیده شود.

وی با بیان اینکه تیم ما از داوری بسیار لطمه خورده است، گفت: در بازی با سنگ‌آهن بافق داور چهار پنالتی ما را نگرفت، در بازی با گسترش فولاد تبریز نیز در نیم فصل اول ما به داوری باختیم و این مشکل در بسیار از بازی‌های دیگر نیز مشهود بود.

یدی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند اشتباهات در داوری جزیی از فوتبال است، خاطر نشان کرد: اما نباید این امر به جزیی جدایی‌ناپذیر از فوتبال تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما طی نامه‌ای به فدراسیون و کمیته داوران، خواستار این شدیم تا در هفته‌های پایانی در چیدمان داوران دقت بیشتری صورت گیرد، نه تنها تیم ما بلکه اکثر تیم ها در دو گروه لیگ دسته اول بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

*چشم نظارتی در لیگ دسته اول بیشتر شود

مدیرعامل باشگاه فوتبال الوند همدان با بیان اینکه باید سازمان‌های دیگری نیز به فوتبال وارد شوند، بیان کرد: اگر می‌خواهیم سلامت به فوتبال ما بازگردد باید چشم‌های نظارتی دیگری غیر از فدراسیون فوتبال بر لیگ دسته اول نظارت کنند و نباید نظارت فقط متکی به گزارش ناظر بازی باشد.

وی افزود: اگر در اندیشه پیشرفت فوتبال ملی هستیم باید به این لیگ توجه بیشتری شود در غیر این صورت فساد به طور فراگیری در لیگ دسته اول پخش خواهد شد که دیگر نمی‌توان برای آن کاری انجام داد.

*لیگ یک محتاج توجه بیشتر

با این صحبت‌ها که هر روزه از مدیران و مربیان لیگ دسته اولی فوتبال کشورمان می‌شنویم بیشتر به قضایا پی می‌بریم که لیگ دسته اول تبدیل به خانه دلال‌ها شده است و آنها به طور کامل این لیگ را قرق کرده‌اند و بدون آنکه کسی کاری به آنها داشته باشد برای خود فعالیت می‌کنند.

حتی شنیده شده بعضی از تیم‌ها اقدام به خرید فالگیر و جادوگر برای تیم خود کرده‌اند که هم نتیجه بازی‌هایشان را پیش‌بینی کنند و هم تیم حریف را سحر و جادو کنند.

دستگاه‌های نظارتی دیگری غیر از فدراسیون باید وارد ماجرا شوند همان طور که نیروی انتظامی و اطلاعات در لیگ برتر ورود پیدا کردند و پای این دلال‌ها را از این لیگ برتر بریدند باید به لیگ دسته اول هم ورود پیدا کنند و نگذارند بیش‌تر از این فساد در این لیگ رواج پیدا کند.

همچنین فدراسیون فوتبال نباید به تیم‌هایی که امکانات اولیه یک باشگاه نظیر ورزشگاه استاندارد را ندارند اجازه ورود به لیگ دسته اول را بدهد.

در لیگ دسته اول زمین‌هایی وجود دارد که حتی شایسته بازی کردن لیگ محلات هم نیست و همین مسائل در آینده باعث کم شدن سهمیه ایران در جام باشگاه‌های آسیا خواهد شد.

سخن دیگر ما با صدا و سیما، رسانه‌ها، مطبوعات و ورزشی‌نویسان است که با نگاه ویژه‌تری این لیگ را مورد بررسی قرار دهند.

صدا و سیما باید برنامه ویژه‌ای مانند برنامه 90 برای لیگ دسته اول قرار دهد تا هر هفته حاشیه‌ها و نحوه قضاوت داور‌ها در این لیگ مورد بررسی قرار گیرد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن