پرونده تباني در كش و قوس تصميم‌گيري

b_150_100_16777215_00_images_stories_tabani.jpgهفته گذشته ورزش كشورمان تحت تأثير بحث تباني در فوتبال ليگ دسته اول كشور بود و سايه‌اي سنگين بر ورزش كشور داشت.

بحث تباني موضوع تازه‌اي نيست و اين معضلي است كه از سال‌هاي قبل در فوتبال ايران ريشه زده است و هر روز گسترده‌تر شد و آش آنقدر شور شد كه حتي صداي آشپز نيز درآمد و فدراسيون فوتبال با نگاهي جدي و مسئوليت‌پذير به آن پرداخت.

سال‌هاي نه‌چندان دور كه پول هنوز به بدنه فوتبال تزريق نشده بود و همه به دنبال ورزش سالم بودند در زير ساعت ورزشگاه پير امجديه گروهي شرط‌بند دور هم جمع مي‌شدند و روي بازي‌ها نتايج، كرنرها و اوت دستي‌ها شرط‌بندي مي‌كردند و پول‌هاي زيادي رد و بدل مي‌شد تعداد اندك شرط‌بازان در امجديه تهران روز به روز همچون غده سرطاني رشد و نمو پيدا كرد و با وارد شدن پول بي‌حساب و كتاب به بدنه فوتبال اين شرط‌بندي‌ها و تباني‌ها شكل و شمايل حرفه‌اي‌تري به خود گرفت و سال‌هاي سال فوتبال پاك ما را آزار داد.

در سال‌هاي اخير بارها مربيان و بازيكنان درستكار فرياد زدند كه تباني و دوپينگ در فوتبال كشور بيداد مي‌كند و در دسته‌هاي پايين‌تر به حد انفجار رسيده است اما گوش شنوايي نبود.

امسال نيز در ليگ دسته اول فوتبال كشور شاهد اين تباني‌ها بوديم و تيم‌ها اعتراض‌هاي خود را مبني بر تماس‌هاي مشكوك با بازيكنان به فدراسيون‌نشينان كردند اما توجهي نشد.

وقتي در روز روشن سر الوند همدان را در بوشهر مقابل شاهين بريدند وقتي مديرعامل گسترش فولاد اعتراف كرد كه فدراسيون براي صعود اين تيم همكاري لازم را مي‌كند، وقتي شايعه شد حقوق سرمربي تيم ملي از جيب باشگاه‌هاي تبريزي پرداخت شده، وقتي سكه‌هاي طلا از بسته هداياي البرز حاجي‌پور بيرون آمد و ... به اين باور رسيديم كه تباني با حجم گسترده‌اي در كشور فوتبال را نابود مي‌كند اما پس از پايان ليگ يك جرقه همه نگاه‌ها را به ليگ دسته اول جلب كرد. مصاحبه و افشاگري مديرعامل شهرداري بندرعباس آب سردي بود بر پيكر كساني كه در تباني فوتبال دست داشتند، سپس گفتگو‌هاي مختلف از مربيان و بازيكنان و توجه رسانه به مسأله تباني دامنه ناپاكي‌هاي فوتبال گسترش يافت و به قولي آش آنقدر شور شد كه صداي آشپز نيز درآمد.

فدراسيون فوتبال در نخستين واكنش به اين حجم گسترده اعتراض به تباني حكم بر تعليق فعاليت كادر فني و سرپرست باشگاه شهرداري تبريز داد تا شايعات موجود رنگ واقعيت به خود بگيرد.

فدراسيون فوتبال كه بارها خواسته بود با ناپاكي فوتبال مبارزه كند اما برخي عوامل مانع از اجرايي شدن آن شد. امسال عزم خود را جزم كرده تا با اين معضل براي هميشه اساسي برخورد كند و با تشكيل پرونده‌اي قطور در كميته انضباطي در صدد پاك كردن فوتبال از ناپاكي‌هاست.

مبحث تباني در فوتبال دسته اول براي همگان محرز شده است و ديگر فرصتي براي لاپوشاني آن نيست. دوستداران فوتبال پاك منتظر هستند تا فدراسيون از اين آزمون سخت نمره قبولي بگيرد و با احكام قاطع بيشتر بر ريشه ناپاكي فوتبال بزند تا ديگر كسي جرأت هوس تباني نكند.

آنطور كه از لابه‌لاي پرونده تباني خبر مي‌رسد دامنه اين تباني گسترده است و ديگر منتهي به تيم فوتبال شهرداري تبريز نمي‌شود بلكه برخي ديگر از تيم‌ها و مربيان نيز در اين امر دخيل هستند.

فراز كمالوند سرمربي شهرداري تبريز در رأس اين پرونده قرار دارد. اما مربيان، سرپرستان و بازيكنان و داوران نيز در اين پرونده سهيم هستند و كميته انضباطي فدراسيون مصمم است تا برخورد جدي با اين مسأله داشته باشد.

حسن‌زاده، رئيس كميته انضباطي فدراسيون فوتبال پس از دريافت پرونده تباني اظهار داشت: اين پرونده قطور است و براي صدور رأي به زمان و وقت بيشتري نياز دارد. فدراسيون كه عنوان كرده بود تا آخر هفته گذشته رأي تباني را صادر خواهد كرد با مصاحبه رئيس كميته انضباطي صدور رأي به تعويق افتاد و حسن‌زاده اعلام كرد كه مطالعه و صدور رأي حداقل به يك هفته وقت نياز است.

وي مدعي شده كه اگر صبر و حوصله باشد چنان رأيي صادر خواهيم كرد كه ريشه ناپاكي‌هاي فوتبال شناسايي و خشكيده شود.

حسن‌زاده مدعي شده كه اين پرونده يكي از حساس‌ترين و مهمترين پرونده‌هاي تاريخ فوتبال ايران است و مردم منتظر صدور رأيي محكم و قاطع باشند.

بحث تباني در فوتبال تنها مربوط به ايران نمي‌شود بلكه حتي در مهد فوتبال اروپا نيز شاهد اين تباني‌ها بوده‌ايم اما آنجا متوليان فوتبال برخورد قاطعي با اين جريان داشتند، در ايتاليا وقتي تباني باشگاه يوونتوس محرز شد اين تيم به يك دسته پايين‌تر و امتيازات منفی محكوم شد و دست‌اندركاران تباني به محروميت‌هاي طولاني محكوم شدند.

فدراسيون فوتبال در آزموني سخت قرار دارد و تمام دوستداران فوتبال كشورمان منتظر صدور رأي هستند. حالا حتي AFC و فيفا نيز دورادور اخبار مربوط به فوتبال ايران را دنبال مي‌كنند و منتظر تصميم‌گيري فدراسيون هستند و احتمال اينكه اين پرونده در فيفا نيز گشوده شود، بسیار است.

هنوز برخي از تيم‌هاي باشگاهي ليگ دسته اول در بلاتكليفي قرار دارند. مس سرچشمه كه از گروه اول به پلي‌آف صعود كرده سرگردان در تهران بسر مي‌برد. اين تيم كه براي برپايي اردويي 10 روزه در تهران مستقر شد با تعويق بازي‌هاي پلي‌آف سردرگم است و هنوز تاريخ برگزاری و حريف اين تيم معلوم نيست. استقلال صنعتي اهواز نيز در بلاتكليفي بسر مي‌برد و نمي‌داند مستقيم به ليگ برتر صعود كرده يا بايد در پلي‌آف حضور داشته باشد و پاس همدان نيز دردسرهاي دو تيم ياد شده را دارد. پاسي‌ها كه با كسب رتبه سوم جدول گروه دوم پرونده خود را بستند با افشاي تباني اميدوار به حضور در پلي‌آف شدند. بازيكنان اين تيم كه در تعطيلات بسر مي‌برند به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و منتظر صدور رأي كميته انضباطي نشسته‌اند.

اين روزها بحث تباني نقل محافل شده است و حتي اين شايعات به ليگ برتر و دستجات پايين‌تر نيز كشيده شده است. ليگ برتر با توجه به اينكه در تيررس رسانه‌ها قرار دارد كمتر درگير اين مسائل است اما ليگ‌هاي ديگر كه هيچ نظارتي بر روي آنها نيست پررنگ‌تر است و فدراسيون در صدد است تا در فصل آينده ليگ يك را نيز تحت پوشش تلويزيوني قرار دهد تا نظارت بر ليگ يك بيشتر شود.

آنطور كه از اين پرونده برداشت مي‌شود و اگر لابي‌ها تأثيري در تصميم‌گيري‌ها نداشته باشد بايد در انتظار جريمه سنگين باشگاه شهرداري تبريز و كادر فني اين تيم باشيم. اگر قانون به درستي اجرا شود شهرداري به يك رده پايين‌تر ليگ دسته دوم سقوط خواهد كرد و عوامل فني اين تيم نيز با محروميت‌هاي طولاني مواجه خواهند شد. بايد چند روز ديگر صبر داشته باشيم تا حكم كميته انضباطي فدراسيون فوتبال صادر شود. اميدواريم كساني كه به گسترش تباني در فوتبال دامن مي‌زنند براي هميشه دستشان از فوتبال كوتاه شود و آسمان فوتبال كشورمان پاك و صاف گردد.

نظرات   

 
0 #1 hami 1392-02-16 11:40
در کش و قوس ماس مالی :O
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن