اما و اگرهاي يک تباني

b_150_100_16777215_00_images_stories_l00951181456.jpgحکم پرونده تباني در ليگ يک، يکي از اتفاقات نادر فوتبال ايران بود. پرونده اي که سرانجام برخورد قاطعي داشت با گروهي از بازيکنان و مربياني که هميشه نامشان در قصه تباني در ميان بود انجام گرفته است. البته حکم صادر شده ابهاماتي نيز به همراه دارد.

تباني در ليگ يك محرز شد و شهرداري تبريز سقوط كرد.» اين نتيجه بررسي‌هاي كميته انضباطي در ارتباط با پرونده تباني ليگ يك است كه البته فقط به اين حكم خلاصه نمي‌شود. كميته انضباطي، ديشب، با اثبات تباني در ليگ يك، حكم افرادي كه به شكلي با اين پرونده دخيل بودند را صادر كرد. در حكم كميته انضباطي آمده است: «كميته انضباطي با تحقيقات لازم از برخي افراد مطلع و ذي‌مدخل در موضوع و بررسي گزارش‌ها و تحقيقات مراجع ذيصلاح و نيز تحقيقات مفصل ستاد رسيدگي به تخلفات فوتبال و بررسي نامه‌هاي واصله از باشگاه‌ها و دواير ورزشي ذيربط از جمله نامه هيات فوتبال استان آذربايجان شرقي و متن تعهدات قبلي كه پيشاپيش از برخي عوامل سابقه‌دار فوتبالي اخذ شده و در پرونده مضبوط است، موارد مختلف پرونده را به دقت با موازين انضباطي فوتبال مطابقت و راي خود را صادر کرده است. اين راي در تمام موارد مطابق ماده 15 آيين‌نامه انضباطي ظرف يك هفته پس از ابلاغ قابل تجديد نظرخواهي در كميته محترم استيناف است و اما اين پرونده به سبب شكايت برخي افراد از جمله شكايت عسگرشاهي و نيز درخصوص تخلفات ساير عواملي كه به نحوي در مسابقات دسته اول ليگ آزادگان دخالت داشته‌اند و تاكنون دلايل كافي عليه ايشان جمع آوري نشده است از جمله دكتر علي اكبر روشني، پزشك تيم اتكاي گلستان و علي گلي و نادر باقري و مرتضي كريمي و... كماكان مفتوح است.

 

* * *

با ابلاغ احکام تباني سنگين ترين حکم انضباطي تاريخ فوتبال ايران توسط اسماعيل حسن زاده و همکارانش صادر مي‌شود اما اين احکام تا روزهاي متمادي مي‌تواند سوژه فوتبال ما باشد. در اين ميان به نظر مي‌رسد کميته انضباطي به جهت ضيق وقت، به کلي گويي پرداخته که اين امر مغاير مقررات حقوقي است. اين کميته در راي خود ابهاماتي اساسي ايجاد کرده است از جمله: استناد به ماده 42آيين نامه انضباطي در حالي صورت گرفته که آن ماده ناظر به رفتارهاي مغاير با شان حرفه اي فوتبال در زندگي غير فوتبالي افراد است.

چرا اتهام هر فرد در راي مشخص نشده و به صرف اعلام اينکه همه موارد در پرونده مضبوط است آيا مي‌توان به يقين رسيد که حق به حقدار رسيده است؟ اينکه کدام فرد اتهامش شروع به تباني بوده و کدام يک تباني انجام داده مسائلي است که بايد شفاف اعلام مي‌شد اما نشده است. در اين حکم در مورد محروميت افراد درگير پرونده تباني، اثري از داوران نيست در حاليکه 42 فرد از پستهاي مختلف فوتبالي جريمه شده اند، هيچ داوري، شکر خدا مرتکب جرمي نشده است. در پرونده تباني 10 تيم دخيل بوده اند اما فقط دو تيم مورد تنبيه قرار گرفته اند و ساير موارد تنبيه افراد است.

يکي ديگر از ابهامات مهم حکم کميته انضباطي، حضور فردي است که با عنوان بازيکن تيم راهيان کرمانشاه به دريافت سکه طلا اعتراف کرده و محروم شده است. حالا مديرعامل راهيان کرمانشاه در اين زمينه مدعي است و مي‌گويد: به كميته منشور اخلاقي و كميته انضباطي نامه خواهيم نوشت و اولين خواسته مان مبني بر رسانه اي شدن نام اين بازيكن را مطالبه مي‌كنيم زيرا بر اين باوريم كه مجموعه بازيكنان راهيان داراي شرافت و غيرت هستند و وضعيت كنوني، همه آنها را سردرگم كرده است و اين سوال را دارند كه بازيكن مورد اشاره چه كسي است. كريمي گفت: از ديد ما آن بازيكن به طور قطع يك فرد خيانتكار نسبت به باشگاه، تيم و مردم استان است و اين احتمال را مي‌دهيم كه يكي از علل نتيجه نگرفتن تيم ما در بازي‌هاي قبلي كه موجب صعود نكردن تيم به ليگ برتر شد، همين فرد باشد لذا خواهش ما اين است كه بدون اغماض نام اين بازيكن را رسانه اي كنند و وي را براي مدت طولاني محروم نمايند نه اينكه شش ماه وي را از ميادين دور كنند.

از سوي ديگر تکليف تيم‌هاي صعود کننده به ليگ برتر و پلي آف از اين گروه معلوم نيست. طبق اعلام کميته انضباطي متهمان تا 30ارديبهشت وقت دارند به اين راي اعتراض نمايند. پس از آن کميته استيناف هم حداقل يک هفته زمان مي‌خواهد تا پرونده را بررسي و راي نهايي خود را اعلام کند. در خوشبينانه ترين حالت، اين اتفاق تا قبل از دهم خرداد رخ خواهد داد و آن گاه تکليف تيم‌هاي راه يافته به ليگ برتر و پلي آف در گروه دوم مشخص مي‌شود. پلي آف هم مثلا يازدهم و 18خرداد برگزار مي‌شود و تازه بايد برنده آنها به صورت رفت و برگشت با ذوب آهن ديدار کند. انتخابات رياست جمهوري هم در آن تاريخ برگزار مي‌گردد و قطعا در تعيين تاريخ بازي موثر است. ليگ برتر بعدي هم قرار است از 20تيرماه شروع شود و قرعه کشي آن 16خرداد خواهد بود که اين هم بر پيچيدگي موضوع مي‌افزايد.

قبل از اتفاقات و تعليق صعود شهرداري، اين تيم به عنوان صدرنشين به ليگ برتر صعود کرده بود و تيم استقلال صنعتي خوزستان نيز به عنوان تيم دوم به پلي آف رفته بود تا با مس سرچشمه بازي کند. حالا با سقوط شهرداري، استقلال صنعتي اتوماتيک وار جاي اين تيم را مي‌گيرد و ليگ برتري مي‌شود و طبعا پاس هم به عنوان تيم دوم جاي آبي‌ها را در پلي آف مي‌گيرد. اما نکته جالب همين جاست. هم استقلالي‌هاي صنعتي و هم پاسي‌ها سرمربي و مدير و ساير عوامل خود را به دليل دخالت در تباني از دست داده اند. در تيم استقلال صنعتي، همه کادرفني و سرپرستي محروم شده اند و در تيم پاس سرمربي و مدير و يک عضو اجرايي. يعني به موجب همين حکم، آنها هم مرتکب تباني شده اند. پس چطور تيمي که همه عواملش درگير تباني هستند، محروم نشده و صعود به ليگ برتر را هم پاداش گرفته اما شهرداري يک رده سقوط کرده است؟ شايد اقدام استقلالي‌هاي صنعتي، از نظر کميته انضباطي، اقدام به عدم صعود است (!) و الا با هيچ ادله ديگري نمي‌توان اين دو محروميت را به هم مربوط کرد. در واقع اگر استقلالي‌هاي اهواز تباني کرده اند ولي تيم شان محروم شده، جز اين نيست که مي‌خواسته اند شهرداري صعود کند. اما همين تيم دو هفته قبل از پايان ليگ شهرداري را در اهواز برده بود. اگر بنا باشد قانون به طور کامل اجرا گردد، با توجه به سقوط دو تيم شهرداري تبريز و يادآوران شلمچه و نظر به اينکه تباني در دور برگشت بوده بايد امتيازاتي که تيم‌ها مقابل آنها در دور برگشت کسب کرده اند از جمع امتيازات آنها کسر گردد. بدين ترتيب استقلال صنعتي مقابل اين دو تيم 6 امتياز کسب کرده که از 46امتياز آنها که 6امتياز کسر گردد 40 امتيازي مي‌شود. پاس مقابل آنها 3امتياز کسب کرده که از 45امتياز آنها کسر و 42 امتيازي مي‌شود. شهرداري ياسوج مقابل آنها 6امتياز کسب کرده که از 42امتياز آنها کسر و 36امتيازي مي‌شود. راهيان کرمانشاه مقابل آنها يک امتياز کسب کرده که از 41 امتياز آنها کسر و 40 امتيازي مي‌شود. نيروي زميني 4امتياز کسب کرده که از 40 امتياز آنها کسر و 36 امتيازي مي‌شود. ايرانجوان 3امتياز کسب کرده که از 37امتياز آنها کسر و 34امتيازي مي‌شود. شهرداري بندر عباس 3امتياز کسب کرده و 34امتيازي مي‌شود. سايپا شمال امتيازي کسب نکرده و 34 امتيازي باقي مي‌ماند، فولاد يزد 3امتياز کسب کرده که کسر و 28امتيازي مي‌شود.مس رفسنجان 3امتياز کسب کرده که 27امتيازي مي‌شود و برق هم 25امتيازي مي‌شود. بدين ترتيب پاس بايد مستقيم صعود کند و راهيان به پلي آف برود. تيم‌هاي سقوط کننده تغيير نمي‌کنند.

حالا با حذف تيم‌هاي شهرداري تبريز و يادآوران شلمچه، پرسش بزرگ اين است که چه تيمي قرار است به ليگ برتر بيايد؟ با حذف دو تيم آيا امتياز اين تيم‌ها از جدول کسر مي‌شود يا جاي شان به تيم‌هاي بعدي داده مي‌شود؟ چون اگر امتياز بازي‌هاي مستقيم اين دو تيم را از تيم‌هاي بالاي جدولي بگيريم امتياز‌هاي مستقيم پاس همدان بيشتر از استقلال صنعتي خواهد بود. البته با اين نوع محاسبه اگر همه امتياز‌هاي شهرداري تبريز کم شود آن وقت اين تيم به جاي ليگ يک بايد به دسته 2 برود! گفته مي‌شود فدراسيون با توجه به اينکه همه تيم‌هاي در معرض صعود در گروه دوم به نوعي درگير ماجراي تباني بوده اند تصميم دارد از اين گروه هيچ تيمي صعود نکند. در اين حالت دو تيم فولاد گستر و مس سرچشمه از گروه الف به همراه 13تيم باقيمانده در ليگ برتر15تيم را تشکيل خواهند داد و ذوب آهن هم بدون پلي آف در ليگ برتر مي‌ماند تا ليگ 16تيمي شکل بگيرد. اين تصميم در هيات رئيسه سازمان ليگ بررسي و نهايي خواهد شد و آنگاه به هيات رئيسه فدراسيون مي‌رود تا تصويب نهايي شود.

رئيس کميته استيناف فدراسيون فوتبال نيز با تاکيد بر اينکه احتمال احضار معترضين به راي تباني به کميته استيناف خيلي کم است، گفت: افرادي که معترض به آراي کميته انضباطي فدراسيون فوتبال در پرونده تباني‌هاي صورت گرفته در ليگ آزادگان هستند طبق قانون حداکثر يک هفته زمان دارند که به کميته استيناف فدراسيون فوتبال لايحه اعتراضي خود را ارائه دهند. در کميته استيناف اصل رسيدگي به لوايح اعتراضي اين است که دعوتي از فرد معترض به عمل نيايد مگر در مواقعي که ضرورت ايجاد مي‌کند. عليرضا صالحي ضمن بيان مطلب فوق افزود: چون احتمال احضار فرد در کميته استيناف خيلي کم است و احضارها بايد در کميته بدوي يعني انضباطي صورت گيرد،بنابراين توصيه ما به افراد معترض اين است که در لايحه دفاعي خود کليه اسناد، مدارک و دلايل خود را ارائه دهند. رئيس کميته استيناف تاکيد کرد: اگر کميته انضباطي، پرونده‌هاي معترضين را هرچه سريعتر کامل و نواقص آن را برطرف کند و به کميته استيناف ارجاع دهد. ما نيز براي آنکه وضعيت تيم‌هاي حاضر در ليگ آزادگان هرچه زودتر مشخص شود و تيم‌ها لطمه نبينند اگر لازم باشد براي رسيدگي به پرونده‌ها هر روز در کميته استيناف تشکيل جلسه فوق العاده مي‌دهيم.

از سوي ديگر رئيس سازمان ليگ آزادگان نيز در خصوص راي اعلام شده توسط کميته انضباطي گفت: برخي از سايت‌ها از قول من اعلام کرده اند که تيم استقلال صنعتي اهواز جايگزين تيم شهرداري تبريز براي صعود به ليگ برتر شده در صورتي که چنين چيزي فعلا به دلايلي امکان پذير نيست. اگر اين راي پس از نظر کميته استيناف به قطعيت برسد، مي‌توان در مورد تيم صعود کننده به ليگ برتر اظهار نظر قطعي کرد اما فعلا طبق جدول رده بندي ليگ دسته اول، استقلال صنعتي اهواز به عنوان تيم صعود کننده است. وي ادامه داد: خوشحالم که اين راي داده شده اما باز هم تاکيد مي‌کنم که بايد نظر قطعي از سوي کميته استيناف اعلام شود. اين راي به مدت يک هفته براي استيناف گذاشته شده و ممکن است تغييراتي در آن رخ دهد و شايد اتفاقي هم در اصل راي نيفتد. رئيس سازمان ليگ آزادگان خاطرنشان کرد: پس از اعلام قطعي اين راي ما مجبور هستيم رقابت‌هاي پلي آف خود را فشرده برگزار کنيم و پس از مشخص شدن تيم برنده و معرفي آن به ليگ برتر، يک پلي آف ديگر نيز برگزار شود که اين موضوع باعث خواهد شد تا تيم صعود کننده ضرر کرده و تحت فشار باشد. تيم پاس همدان و مس سرچشمه به پلي آف صعود کرده اند و بايد به رقابت بپردازند.

روابط عمومي شهرداري تبريز هم با انتشار بيانيه‌اي در واکنش به حکم اخير کميته انضباطي و اقدام اين کميته در صدور احکام سنگين بر عليه تيم فوتبال شهرداري به ويژه بازگرداندن تيم به ليگ دسته اول را مصداق بارز ناعدالتي در ورزش و نيز برخوردهاي حذفي و بازدارنده با توسعه ورزش در جامعه، ارتقاي سطح نشاط عمومي نزد جوانان و نيز سنگ اندازي بر سر راه حمايت‌هاي عملي از ورزش قهرماني ارزيابي کرد. شهرداري تبريز در اين بيانيه با تأکيد بر اين که شکايت و اعتراض خود در خصوص حکم و رأي صادره کميته انضباطي را تقديم کميته استيناف خواهد کرد، از تعليق تمامي فعاليت‌هاي ورزشي شهرداري در تمام سطوح و رده‌ها تا حصول نتيجه و رأي نهايي از اين کميته خبر داد. شهرداري تبريز در عين حال تأکيد کرده در صورت تأئيد حکم صادره کميته انضباطي در کميته استيناف، شهرداري تبريز ضمن تعطيلي باشگاه و انحلال تيم فوتبال شهرداري، امتياز ليگ يکي تيم خود را به تيم قديمي، ريشه‌دار و محبوب ماشين‌سازي تبريز اهدا خواهد کرد تا اين تيم محبوب و قديمي براي صعود به ليگ برتر در فصل آينده آماده شود.

اين بزرگترين چالش پيش روي صادر کنندگان حکم کميته انضباطي است. بايد ديد چه تصميمي در اين باره گرفته مي‌شود. البته حکم مهم کميته انضباطي، جريمه‌هاي انضباطي 42 محکوم پرونده، رقم 380 ميليون تومان را عايد فدراسيون فوتبال مي‌کند که رقمي قابل توجه است.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن