نهمین مربی پاس به دنبال طلسم‌شکنی

b_150_100_16777215_00_images_stories_mahabadi.jpgسرمربی جدید پاسی‌ها در حالی کار خود را با این تیم آغاز کرده که امسال در رقابت‌های لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور به دنبال طلسم‌شکنی است.

 

به گزارش "همدان فوتبال"، تیم فوتبال پاس همدان امسال با هدایت داوود مهابادی که سابقه خوبی در بالا آوردن تیم‌های دسته اولی به لیگ برتر دارد، به نبرد تیم‌هایی می‌رود که شاید بسیاری از آنها تا دندان مسلح هستند و هزینه‌های گزافی متحمل شده‌اند.

 

پاس در سال‌هایی که در همدان به حیات ورزشی خود ادامه داده، آبستن حوادث زیادی بوده و نیمکت این تیم محل رفت‌وآمد مربیان زیادی در سال‌های اخیر بوده است.


داوود مهابادی در هشتمین سال انتقال پاس به همدان نهمین مردی است که به نیمکت آخرین قهرمان ایران در آسیا تکیه می‌زند و با این تیم برای رسیدن به لیگ برتر خواهد جنگید.


از سال 86 که تیم فوتبال پاس به همدان انتقال پیدا کرد آنقدر تغییر و تحولات در این تیم زیاده بوده که به جرأت می‌توان گفت یکی از دلایل ناکامی‌های این تیم در سال‌های اخیر همین آمد و شدهای متعدد بوده است.


البته این تغییرات تنها مختص نیمکت فنی این تیم نبوده و صندلی مدیرعاملی پاس همدان هم در چند سال اخیر به افراد زیادی تعلق گرفته است.


طی هفت سال حضور پاس در همدان هشت مربی، سابقه برعهده گرفتن هدایت این تیم را داشته‌اند و مهابادی نهمین مربی این تیم لقب می‌گیرد، ضمن اینکه چهار مدیرعامل هم در این تیم عنان کار را به دست گرفته‌اند و بهرام یدی پنجمین مدیرعامل سبزپوشان خواهد بود.


در امر مربیگری قبل از داوود مهابادی، وینگو بگوویچ (دوبار)، علی‌رضا منصوریان، علی اصغر مدیرروستا(دوبار)، محمود یاوری، فراز کمالوند، امید طیری، مجتبی خورشیدی و محسن عاشوری هدایت تیم پاس را در فصول مختلف برعهده داشته‌اند.


بهرام یدی اما پنجمین فردی است که بعد از کاظم اولیایی، کریم ملاحی، عباس صوفی (دوبار) و علی‌رضا شمسی‌پور (به عنوان سرپرست مدیرعاملی) به صندلی مدیریت پاسی‌ها تکیه می‌زند.


پاسی‌ها در اولین سال انتقال به همدان که با حاشیه‌های بسیاری هم همراه بود، برای بگوویچ کروات فرش قرمز پهن کرده و هدایت تیم خود را به این مربی سپردند، از همان موقع بود که وینگو با کسب نتایج خوب به چهره‌ای محبوب در میان مردم همدان تبدیل شد.


سبزپوشان در اولین سال حضور خود در همدان و در هفتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر با استقبالپرشور و بی‌نظیر هواداران همدانی روبرو شده و توانستند با بازی‌های درخشان و کسب 49 امتیاز از 34 بازی در رده پنجم جدول رده‌بندی قرار گرفته و به عنوان بهترین تیم شهرستانی هم لقب بگیرند.


بگوویچ کارکشته خردادماه سال 86 به نیمکت پاسی‌ها تکیه زد و تا اردیبهشت ماه سال 88 در این سمت فعالیت می‌کرد که طی این مدت در 74 بازی سرمربی نماینده همدان در لیگ برتر بود. کسب 25 برد، 26 مساوی و 23 باخت ماحصل نتایجی بود که وینگو با پاس بدست آورد.


وینگو اما در سومین سال حضور پاس در همدان جای خود را به علی‌رضا منصوریانی داد که هیچ سابقه‌ای در امر مربی‌گری نداشت و شاید همین تصمیم برای استارت ناکامی‌های قهرمان آسیا در همدان کافی بود.


مرد محبوب آبی‌ها طبیعی بود که با پاس نتواند روزهای خوشی را تجربه کند، عمر مربی‌گری او در پاس خیلی کوتاه بود. منصوریان فقط سه ماه سرمربی پاس بود و از 10 بازی، یک برد، سه تساوی و 6 شکست بدست آورد تا خیلی زود برکنار شود.


آوردن منصوریان هرچقدر تصمیم اشتباهی بود، سپردن نیمکت پاس به علی اصغر مدیرروستا بعد از منصوریان اشتباهی بزرگتر بود. مردی که مانند منصوریان تجربه کافی برای هدایت یک تیم لیگ برتری را نداشت و همین کم‌تجربگی باعث شد تا پاس آن سال با اما و اگر در لیگ برتر ابقا شود.


بعد از یک سال مدیرروستا جای خود را به یاوری داد تا مدیران پاس در اقدامی عجیب پس از سپردن هدایت تیم به دو مربی جوان و کم سن و سال این بار هدایت پاس را به مردی بسپارند که شاید به تعداد بازی‌های پاس در همدان سابقه مربی‌گری داشت!


یاوری هم خیلی گره از کار پاسی‌ها باز نکرد و تنها چهار ماه همراه پاس بود، نتایج ضعیف او پاس را به جمع تیم-های فانوس به دست نزدیک کرد و مدیران پاس که احساس خطر می‌کردند بلافاصله دست به کار شده و دوباره مدیرروستا را به عنوان مربی تیم انتخاب کردند.


اما این بار کار از کار گذشته و پاس برای رسیدن به لیگ یک عزم خود را جذب کرده بود! اردیبهشت ماه سال 90 بدترین اتفاق ممکن برای پاس بزرگ رخ داد و این تیم با دستپخت مدیرروستا و یاوری راهی لیگ یک شد تا دوباره تیر انتقادات به همدان نشانه رود.


در لیگ یک هم اوضاع این تیم روز به روز بدتر شد تا دیگر هیچ نشانی از پاسی که روزگاری بازیکنانی چون فرکی، بیانی، نکونام، برهانی، عزیزی و ... در آن توپ می‌زدند، باقی نماند.


فراز کمالوند، امید طیری، مجتبی خورشیدی و محسن عاشوری در لیگ یک هرکدام در مقاطعی هدایت پاس را بر عهده گرفتند و شاید در این میان بتوان تنها به عملکرد امید طیری دستیار سابق امیر قلعه¬نوعی آن هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت نمره قبولی داد.


اما عاشوری سال گذشته هشتمین مربی تاریخ باشگاه پاس همدان بود که او هم نتوانست تیم را به لیگ برتر برساند.


او از سال 66 تا 76 در پرسپولیس توپ می‌زد و در 179 بازی که برای این تیم انجام داد 20 گل به ثمر رساند، اما در امر مربی‌گری نشان داد که خیلی حرف برای گفتن ندارد.


حالا نوبت به داوود مهابادی رسیده تا بلکه او بتواند طلسم چهار سال حضور پاس در لیگ یک باشگاه‌های کشور (با احتساب فصل جاری) را بشکند.


مهابادی اگرچه در این راه کار دشواری را در پیش دارد، اما سابقه کاری او نشان می‌دهد که در بالا آوردن تیم‌های لیگ یکی مردی موفق با کارنامه‌ای درخشان بوده است.


سرمربی فعلی تیم فوتبال پاس همدان سه سال پیش گهر دورود را در حضور تیم‌های مدعی و پرستاره به لیگ برتر رساند تا ثابت کند در فوتبال هر چیزی شدنی است.


او با مس سرچشمه هم به پلی‌آف دسته اول کشور رسید، اما در همین مرحله مغلوب تیم پاس همدان شد و از رسیدن به لیگ برتر بازماند.


مهابادی نشان داده که نتیجه گراست و گرفتن نتیجه برای او در اولویت است، اگرچه نگاه ویژه‌ای به بومی‌ها دارد، اما عقیده مهابادی در همه تیم‌ها بر این بوده که گرفتن نتیجه مقدم بر بازی یا حضور بومی‌ها در یک تیم شهرستانی است.


بر همین مبناست که او از تمام شهرهای کشور تست‌گیری می‌کند و در اندیشه بستن تیمی یکدست و قدرتمند است تا طلسم حضور پاس در لیگ برتر را شکسته و به آرزوی چند ساله مردم همدان خاتمه دهد.

 

نویسنده: حامد صیفی


اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن