مارک اوورماس گفت تو عین خودمی!

b_150_100_16777215_00_images_stories_Fotball_Iran_reza-gocci.jpgبازيكني كه در كودكي كشورش را به مقصد هلند ترك كرد ، در همانجا به يك فوتباليست حرفه اي تبديل شد.

به گزارش "همدان فوتبال"، او با وجود استعداد فراواني كه داشت، نتوانسته بود در باشگاه هاي هلند مثل ديگران مؤثر ظاهر شود. به همين دليل تعجبي نداشت كه به عنوان يك بازيكن گمنام توسط كارلوس كي روش به تيم ملي ايران بيايد. ولي سه گل او در سه بازي آخر ايران در مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۴ همه چيز را تغيير داد و ايران را به بهشت برد.

تيم ايران با تك گل او در بازي مقابل كره جنوبي در اولسان بليت سفر به برزيل را گرفت. اين سومين گل پياپي او بعد از بازي با قطر و لبنان بود. تيم ايران بعد از مسابقات مقدماتي با درخشش قوچان نژاد توانست با ۹ امتياز به عنوان صدرنشين گروه خود به جام جهاني صعود كند.

رضا بعد از اين اتفاق از فرش به عرش رسيد و نامش در كنار اسطوره هاي فوتبال ايران مثل حسن روشن، خداد عزيزي و وحيد هاشميان قرار گرفت. سه بازيكني كه نقش كليدي در سه تجربه قبلي صعود ايران به جام هاي جهاني ۱۹۷۸، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ داشتند اما هيچكدام نتوانستند تجربه شيريني از بازي در جام جهاني كسب كنند.

اما رضا مطمئن است كه اين طلسم شكسته خواهد شد.

او می گوید:ما در حال حاضر با تركيبي از بازيكنان جوان و با تجربه، قوي ترين تيم تاريخ ايران را داريم و به نظرم مي توانيم سال آينده تاريخ را از نو بنويسيم.

کشف گوچی

كي روش ، رضا را در بعد از ظهر پاييزي روز ۲۲ اكتبر سال ۲۰۱۱ در ورزشگاه «هرمان واندرپورتن» شهر «لير» بلژيك كشف كرد. در جريان شكست ۲ بر صفر تيم «ليرس» از «سنت ترودين» آنهم با درخشش مهاجم ايراني.

رضا در اين باره گفت: بعد از آن بازي كي روش به من زنگ زد و گفت كه فكر مي كند مي توانم به تيم ملي ايران كمك كنم و اينكه اگر عاشق كشورم هستم بايد براي آن بازي كنم. مهم نيست چقدر دور از آن زندگي كرده باشم.

روزی که قراردادش را فسخ کرد

اما این اتفاق سال ها بعد از آن بود که گوچی می خواست ازفوتبال خداحافطی کند:يازده سال در «هيرنوين» بودم. اول در آكادمي و بعد از آن در تيم فوتبال آن. همينطور كه زمان سپري مي شد، فهميدم كه همزمان هم درس خواندن و هم ادامه فوتبال كار دشواري است به همين دليل درس را در اولويت قرار دادم و در تابستان ۲۰۰۹ قراردادم را با هيرنوين فسخ كردم.

اما چند هفته بعد مارك اورمارس ستاره سابق نارنجي پوشان هلند كه در آن زمان مدير فني تيم «گو اهد ايگلز» بود، به ملاقات رضا رفت. وي در اين ملاقات به او گفت كه حركات رضا او را به ياد جواني هاي خودش مي اندازد.

رضا در مورد اين ملاقات چنین می گوید: من گفتم فقط زماني به آنها مي توانم بپيوندم كه بتوانم ۱۵ دقيقه زودتر تمرينات را ترك كنم تا براي شركت در كلاس ها به دانشگاه بروم! من فقه و نظريه سياسي مي خواندم. باشگاه هم موافقت كرد و من به عنوان يك بازيكن آماتور به آنها پيوستم.

رکورد کرویف شکست

رضا شش ماه بعد با امضاي قراردادي دو سال و نيمه به تيم «كامبور ليواردن» رفت و در اولين بازي خود براي اين تيم بعد از ۹ ثانيه گل زد. رضا با اين گل به ركورد «يوهان كرايف» به عنوان زننده سريع ترين گل تاريخ فوتبال حرفه اي هلند رسيد. رضا فصل بعد موفق شد در ۲۴ بازي ۱۳ گل به ثمر برساند.

وي در اين باره گفت: به تدريج از يك بازيكن كناري به مهاجم اول تبديل شدم و مرتب گل مي زدم. احساسم در مقابل دروازه هفته به هفته بهتر مي شد.

قوچان نژاد ژوئن ۲۰۱۱ به «سنت ترودين» در ليگ دسته اول بلژيك پيوست. او با اينكه اين تيم به شدت براي جلوگيري از سقوط تلاش مي كرد، عملكرد خوبي از خود به نمايش گذاشت و خيلي زود به يكي از بازيكنان كليدي اين تيم تبديل شد. ولي يازده گل او نتوانست جلوي سقوط تيمش را بگيرد.

با وجود اين بازي خوب رضا مورد توجه كي روش قرار گرفت و بعد از آن شش ماه طول كشيد تا رضا توانست به ايران سفر كند و براي تيم ملي كشورش به ميدان برود.

استاندارد لیژ یک گام به جلو

گوچی در ژانويه گذشته يكبار ديگر مورد توجه چندين باشگاه قرار گرفت و از سنت ترودين به استاندارد ليژ قهرمان ۱۰ دوره ليگ بلژيك پيوست. او اكنون تا سال ۲۰۱۶ با اين تيم قرارداد دارد. رضا در اين باره گفت: اين يك گام رو به جلو در دوران حرفه اي من بود. من هرگز در تيمي كه براي قهرماني تلاش مي كند بازي نكرده بودم. اين يعني فشار بيشتر و البته تجربه بيشتر. بهترين راه براي آمادگي براي جام جهاني.

سیاست و ویالن ، باور می کنید؟

اما رضا بيرون از زمين فوتبال يك فرد معمولي است و سرگرمي او سياست و نواختن ويولن است. او از كودكي هر روز ويولن مي نوازد.

رضا در اين خصوص گفت: من موسيقي كلاسيك مي نوازم. هر روز اين كار را مي كنم چون وقتي ۳۵ ساله شوم ديگر فوتبال بازي نخواهم كرد به همين دليل دوست دارم يك ويولنيست حرفه اي شوم.

 

«البته این برای آینده است . برای رضا فعلا  قهرمان يك ملت بودن كافي است».

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن