داوران همدان دوست نداشتند یک شهرستانی رئیس کمیته داوران باشد

6b_150_100_16777215_00_images_20120213144752_referee.jpg ماهی می‌شود که هرمز مشفق داور ملایری فوتسال کشور که قضاوت در بازی‌های آسیایی و مسابقات تایگرفایو را در کارنامه خود دارد پس از 2 سال و نیم دیگر مسئول کمیته داوران استان نیست، حضور او در این سمت از همان ابتدا با اعتراضاتی همراه بود.

پای صحبت وی در خصوص روی کار آمدن و کنار رفتنش به عنوان رئیس کمیته داوران استان و همچنین وضعیت داوری در همدان نشستیم که در زیر می‌خوانید:

 *در ابتدا خودتان را معرفی کنید. از چه سال داوری را آغاز کردید؟

هرمز مشفق داور بین‌المللی فوتسال هستم و قضاوت و کلاس درجه 3 داوری را از سال 1359 آغاز کردم، تا سال 1382 در لیست داوران بین‌المللی بودم که با توجه به شرایط سنی که فیفا اعلام می‌کند 45 سال تمام بازنشسته شده و از سال 82 به بعد در بحث نظارت و به عنوان مدرس با فدراسیون فوتبال همکاری می‌کنم.

* از چه سالی به عنوان مسئول کمیته داوران استان آغاز به کار کردید؟

 در 2 مرحله مسئول کمیته داوران استان بودم که مرحله دوم 3 سال پیش بوده است که 2 سال و نیم به مسئول کمیته داوران استان بودم و در حال حاضر 6 ماهی می‌شود که یکی از همکاران مسئول کمیته داوران استان هستند.

*حضور در کمیته داوران استان با اعتراضاتی هم همراه بود. در این مورد کمی توضیح می‌دهید؟

بچه‌های خود همدان دوست ندارند که یک شهرستانی به عنوان مسئول کمیته داوران باشد، ما از روزی که مسئول کمیته داوران استان شدیم آنجا را به شکل قانونمند درآورده و سر و سامانی به کمیته داوران استان دادیم، یکی از کارهای بسیار مهمی که من در طول این مدت کردم بحث سهمیه داوران استان در کشور بوده است که آن را از 6 نفر به 14 نفر رساندیم، همچنین در این مدت 2 داور بین‌المللی معرفی کردیم که برادران حیدری بودند. در حال حاضر داوران شهرستانی ما در سطح کشور خیلی خوب فعال شدند که برای داوران خود همدان این یک مقدار سخت بود، لازمه دیده شدن داوران شهرستانی این است که مسئول کمیته داوران استان با این دید نگاه کند که داوران شهرستان هم مانند مرکز استان هستند، ما در شهرستان‌ها استعدادهای خیلی خوبی در زمینه داوری داریم که الان در سطح کشور فعال شده‌اند.

 *حال که بحث شهرستان‌ها شد با توجه به اینکه خود شما ملایری هستید وضعیت داوری را در ملایر چگونه می‌بینید؟

در ملایر متأسفانه وضعیت داوری خیلی خوب نیست برای اینکه افرادی که در سطح کشور از این شهرستان قضاوت می‌کردند بازنشست شدند و الان متأسفانه کسی را نداریم و تنها عارفی هستند که بسیار جوان هستند و به عنوان داور فوتبال مشغول قضاوتند، این ضعف برمی‌گردد به کلاس‌هایی که باید در شهرستان برگزار شود که یک مقدار کمرنگ بوده است، ضمن اینکه داور باید میدان‌ دیده و تجربه کسب کند تا به مراحل ملی و بین‌المللی برسد و بتواند در سطح کشور قضاوت کند.

 *تفاوت برادران حیدری و دلیل موفقیت آنها را در چه چیز می‌بینید؟

این 2 برادر استعدادهای لازم را خودشان داشته و شرایط لازم را برای معرفی به فیفا و انتخاب داشتند، برادران حیدری با تلاش و زحمات خودشان توانستند به موفقیت دست پیدا کنند و حمایت کمیته داوران و رئیس هیأت فوتبال استان سبب شد که این دوستان بتوانند جایگاه واقعی‌شان را در کشور پیدا کرده و به فیفا معرفی شوند و از آن به بعد نیز خودشان توانستند خیلی خوب قضاوت‌هایی را که بر دوششان گذاشته شده از عهده‌شان بربیایند.

  *در دوره‌ای انتقاداتی از برنامه عملکردی که ارائه کرده بودید شد، در این خصوص توضیح می‌دهید؟

اگر شما بخواهید برنامه‌ای برای داوری استان ارسال کنید که به فدراسیون ارسال می‌شود یکسری برنامه تکراری است برای مثال کلاس‌های ارتقا یا کلاس‌های توجیهی که مقداری تکراری هستند که اینها فکر می‌کردند بنده این را از مسئول قبلی آورده و نوشته‌ام که البته بیشتر به همین مسأله برمی‌گشت که دوست نداشتند که یک ملایری مسئول کمیته داورانشان باشد. البته ما با عملکرد خودمان این قضیه را ثابت کردیم که اینگونه نیست و یک شهرستانی هم می‌تواند جایگاه خود را در آنجا داشته باشد.

 *گذشته از بحث داوری با توجه به اینکه شما ملایری هستید وضعیت فوتبال ملایر در حال حاضر را چگونه می‌بینید؟

ملایر استعدادهای بسیار خوبی در فوتبال دارد که باید برای آنها برنامه‌ریزی شود، فقط بحث مسائل مالی نیست و بحث مدیریتی هم هست که باید از نظر مدیریتی برنامه‌ریزی شود که بتوانیم به شرایطی که ما سال‌های گذشته در ملایر داشتیم برسیم. استعدادهای ملایر همانی است که در گذشته بوده شاید بیشتر و بهتر هم شده باشد پس باید نسبت به گذشته بهتر می‌شدیم که متأسفانه اینگونه نیست.

 *و حرف آخر؟

اینکه یکدفعه از بنده خواستند که دیگر به عنوان مسئول کمیته داوران حضور پیدا نکنم مقداری برای بنده ثقیل بوده و هر چقدر فکر کردم که چه کم کاری و کوتاهی شده به نتیجه‌ای نمی‌رسم، ضمن اینکه بنده حق داوران همدان را تضییع نکرده و فقط حق را به حق‌دار داده و عدالت نسبی را در سطح استان ایجاد کردیم که از داوران شهرستانی بیشتر استفاده شود. هنوز هم این مسأله برای بنده حل نشده و مبهم است که چرا؟

نویسنده : رؤيا روستايي

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن