وقتی مینیسك پاره می شود

b_150_100_16777215_00_images_stories_minisk.cfi.ir.jpgمیینیسك یك غضروف هلالی شكل است كه در مفصل زانو قرار داردو اتصال دهنده استخوان ران و درشت نی است.سطح مقطع آن مثلثی شكل است و به حاشیه لایی بین مفصل زانو متصل است .

به گزارش "همدان فوتبال"، در هر زانو در مینیسك وجود دارد كه مینیسك بیرونی آن را مینیسك جانبی و مینسیك داخلی را مینیسك میانی می نامند. از آنجا كه مینیسك سطح مفصل استخوان را می پوشاند باعث استقامت و پایداری زانو می شود.مینیسك نقش بسیار مهمی در جذب یك سوم ضرباتی كه به سطح غضروف مفصل وارد می اید دارد و برداشتن آن می تواند سبب تخریب مفصل زانو شود.در واقع هر چرخش یا حركت ناگهانی در وضعیت خمیدگی زانو می تواند باعث پارگی منیسك شود.

علائم پارگی

درد اولین علامت پارگی منیسك است . البته درد ممكن است خفیف باشدو شخص بتواند به فعالیت روز مره اش ادامه دهد.اما هرگاه بخشی از مینیسك بین استخوان ران و درشت نی قرار گیرد درد شدیدی ایجاد می كند . مینیسك دارای عروق خونی نیست ودرهنگام پارگی خونریزی نمی كند. اماممكن است عروق اطراف آن هم دچار پارگی شود در این شرایط تورم به وجود می آید. احساس گرفتگی و قفل شدن یا صدائی مانند تق تق معمولا از نشانه های آسیب مینیسك است.

درمان

اگر مقدار پارگی جزئی باشد تحت نظر فیزیو تراپ تمرین هائی برای تقویت عضلات انجام می شود . وجود این درمان گرها باعث می شود بیمار اطمینان حاصل كندتمرینات ورزشی به درستی انجام می شود بدون اینكه خطر وارد شدن صدمه مجدد و یا جدیدی به زانو وجود داشته باشد.بسته به شدت ضایعه سن فرد و شغل او درمان های بسیار متفاوتی برای پارگی منیسك صورت می گیرد. در صورتی كه میزان پارگی منیسك خیلی شدید باشد ممكن ایست پزشك انجام عمل جراحی باز یا جراحی ((آرتوسكوپیك)) را برای مشاهده شدت ضایعه یا درمان پارگی آن مورد استفاده قرار دهد.درصورتی كه بیمار جوان باشد پزشك می تواند مینیسك را در جای خودش بخیه بزند .

دوران پس از عمل جراحی یا ترمیم مینیسك ممكن است هفته ها طول بكشد و انجام تمرینات ورزشی بعد از عمل نیز در صورت برداشتن مینیسك اندكی متفاوت خواهد بود. در این شرایط هرگز نباید از وزنه استفاده كرد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن