فوتبال شهرداری دورریز پول بیت‌المال در همدان نشود

b_150_100_16777215_00_images_stories_asia_vision_shahrdari.jpgدرحالی‌ که شهرداری همدان طی سالیان اخیر در تیم‌داری حرفه‌ای فوتبالی ورود کرده و هزینه‌های زیادی را متحمل شده، اما خروجی مناسب از آن نگرفته و باید از اشتباهات گذشته درس بگیرد.
به گزارش همدان فوتبال و به نقل از سپهر ورزشی، چندسالی که است که متولیان ورزش شهرداری با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر و نظارت مستقیم مدیریت ارشد شهری، اقدام به تیم‌داری در سطح حرفه‌ای کرده‌اند که در ارتقای سطح فنی فوتبال استان تأثیر بسزایی داشته است.
قانون به‌صراحت شهرداری‌ها را از فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای منع کرده است، اما اقدام متولیان شهرداری همدان در حمایت از یک تیم فوتبال که از لیگ استانی شروع کرده و بعد از موفقیت در لیگ دسته سوم چندسالی است در لیگ دسته دوم فعالیت دارد، قابل تقدیر است.
در کنار این تیم‌های پایه باشگاه شهرداری همدان با دارا بودن آکادمی دائمی و کشف استعدادهای متعدد، توانست با قهرمانی در لیگ‌های استان به‌عنوان نماینده در مناطق و کشور حضور پُررنگ داشته باشد که این هم برای اهالی فوتبال خوشحال‌کننده است.
اما در این مجال قصد داریم به نوع نگرش متولیان ورزش شهرداری به تیم‌داری حرفه‌ای و همچنین ارائه راهکار و پیشنهادی مناسب برای ادامه راه، مطالبی را به عرض خوانندگان برسانیم.
* هزینه حدود هفت میلیاردی برای تیم‌داری بزرگ‌سالان
در یک بررسی اجمالی و سرانگشتی می‌توان دریافت از ابتدای حضور مجدد شهرداری در لیگ برتر استان تا امروز که در لیگ دو ماندگار شدند، به‌لحاظ ریالی چیزی بالغ‌بر هفت میلیارد تومان هزینه شده است.
هزینه‌هایی که از ابتدا تاکنون تقریباً 50 درصد آن عاید بازیکنان غیر بومی شده و مابقی به بازیکنان استان همدان رسیده است.
معمولاً حضور تیم‌ها در سطوح بالای فوتبال باید منجر به این شود که استعدادهای موجود بومی که در کوران مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرند، به لیگ‌های بالاتر معرفی شوند؛ اما این غفلت در تیم شهرداری احساس می‌شود.
حضور تنها چند مربی طی این سال‌ها در رأس هدایت یک تیم باعث شده تا خروجی بازیکنان مستعدی که پیراهن شهرداری همدان را به تن داشتند و به تیم‌های دیگر جذب شدند، کمتر از انگشتان دو دست باشد.
* شهرداری توانایی تیم‌داری در لیگ یک را ندارد
با شرایطی که فوتبال ایران به خود گرفته، مبالغی که تیم‌ها برای حضور در لیگ‌های مختلف هزینه می‌کنند بسیار بالاتر از قبل شده است؛ به‌عنوان مثال یک تیم برای بقا در لیگ دو حداقل دو میلیارد و برای رفتن به لیگ بالاتر حداقل سه‌ونیم میلیارد باید هزینه کند.
به فرض مثال اینکه شهرداری همدان با درخشش بسیار خیره‌کننده‌ای امسال راهی لیگ دسته اول شده بود، آیا حداقل پرداخت 15 میلیارد تومان برای بقا در جام آزادگان در توان مدیریت شهرداری همدان است یا خیر؟
با وجود اینکه حمایت شورانشینان همدانی، مدیریت ارشد شهری و رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری طی سال‌های اخیر با تأمین هزینه تیم‌ها و پرداخت دستمزد کادر فنی و بازیکنان، شهرداری همدان را به یکی از تیم‌های خوش‌حساب ایران تبدیل کرده، اما هزینه سنگین حداقل 15 میلیاردی برای یک فصل در توان شهرداری نبوده و نیست.
* در فوتبال شهرداری اشتباهات گذشته را تکرار نکنید
تیم بزرگ‌سالان شهرداری همدان طی چند سال حضورش در لیگ استانی و کشوری به دست تعداد معدود مربیان بوده و نتیجه آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا یک قدمی لیگ یک رفتن بود که به دلایل مختلف فنی و عدم مدیریت همین مربیان نتوانست آرزوی همدان را برآورده کند.
دراین‌بین به‌جز هزینه‌های میلیاردی که در طول سالیان مختلف صورت گرفت، بازیکنان بومی در اولویت دوم قرار داشتند؛ آن‌هم به‌دلیل تفکر نتیجه‌گرا داشتن و میدان دادن به بازیکنان غیر بومی و نتیجه آن عدم ساختن نسلی برای آینده فوتبال این شهر و استان بوده است.
حالا برای اینکه تیم فوتبال شهرداری به معنای واقعی خانه امید و ملجأ آمال آرزوهای جوانان مستعد سطح استان همدان باشد، باید تفکرات را عوض کرد و نگاه دیگری به تیم‌داری در سطح لیگ دو داشت.
به‌طور مشخص حالا که طی چهار فصل حضور در لیگ دو شهرداری با تلفیق بازیکنان بومی و غیر بومی بقا در این سطح را تجربه کرده، از این اتفاقات درس بگیرد و با فرا خواندن تمامی بازیکنان امید مستعدی که توانایی بهتری در سطح استان و حتی فوتبال محلات را دارند، تیمی باانگیزه و جوان تشکیل شود و به‌طور حتم نشاط و جویای نام بودن همین بازیکنان می‌تواند نقطه قوت فوتبال شهرداری همدان شود.
* فوتبال شهرداری دورریز پول بیت‌المال در همدان نشود
با توضیحات فوق به‌راحتی می‌تواند نتیجه‌گیری کرد که به‌جای دورریز پول بیت‌المال در فوتبال شهرداری همدان برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا هزینه‌های تخصیص‌یافته برای تیم‌داری حرفه‌ای به شکل بهتر و با خروجی مطلوب صورت بگیرد.
بستن یک تیم با رده سنی امید در ابتدا نیازی به انعقاد قراردادهای بالا ندارد و همچنین با پایین آمدن سطح توقعات با مدیریت صحیح و انتخاب یک کادر فنی جدید و با انگیزه، قطعاً هزینه‌ها حداقل 40 درصد کاهش خواهد یافت و شرایط بهتری رقم خواهد خورد.
حضور یک تیم رده سنی امید به‌نام همدان در سطح لیگ دو ضمن ایجاد انگیزه بیشتر بین جوانان فوتبال محلات و باشگاه‌های استان، این شرایط را به‌وجود خواهد آورد که هرسال دو یا سه پدیده فوتبالی به تیم‌های بزرگ معرفی کند که این خود نیز راهی برای درآمدزایی در بُعد حرفه‌ای فوتبال محسوب می‌شود.
* از نقطه‎نظرات پیشکسوتان، مربیان با تجربه و ورزشی‌نویسان استفاده شود
درنهایت باید گفت فوتبال حرفه‌ای کشور به‌گونه‌ای است که هر باشگاه با تشکیل هیئت‌مدیره برنامه‌ها و میزان بودجه برای یک فصل خود را مصوب می‌کند و در اختیار مدیرعامل می‌گذارد تا آن را با نظارت اجرا کند، اما در باشگاه شهرداری این موضوع متفاوت است و به شکل مرسوم صورت نمی‌گیرد.
حالا با این شرایط پیشنهاد می‌شود ابتدا اعضای شورای اسلامی شهر، مدیریت ارشد شهری، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و معاونت ورزش آن با استفاده از نقطه‌نظرات پیشکسوتان، مربیان با تجربه و ورزشی‌نویسان همدانی اتفاق جدیدی را در تیم‌داری حرفه‌ای رقم بزنند و در کنار اتفاقات بسیار ارزنده در بخش ورزش شهروندی که آغاز شده، این موضوع هم به‌خوبی مدیریت شود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن