مقصر سقوط تیم شهرداری همدان کیست؟

b_150_100_16777215_00_images_phocagallery_avatars_shahrdari1401.jpgدر حالی‌که بازار کارشناسی مسائل باشگاه شهرداری از سوی افراد فوتبالی و غیرفوتبالی طی روزهای اخیر داغ شده است، ایسنا به بررسی علل واقعی سقوط این تیم بومی به لیگ دسته دوم می‌پردازد.
به گزارش "همدان فوتبال" و به نقل از ایسنا، طی چند روز اخیر هجمه‌های زیادی علیه باشگاه شهرداری و متولیان آن از سوی جامعه فوتبال و مردم استان شکل گرفته و سقوط ناگهانی شهرداری و افول عجیب این تیم طی هفته‌های پایانی، کام مردم همدان را بسیار تلخ کرده به قدری که موجب به وجود آمدن اختلافات سیاسی در بین مدیران اسبق و فعلی نیز شده است.
اما موضوعی که بر همگان روشن و آشکار است مسائل مالی یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال است؛ موفقیت یک تیم فوتبال یا یک باشگاه حرفه‌ای در قالب چند رشته ورزشی حمایت تمامی ارگان‌ها از جمله مسئولان ارشد استان از جمله استاندار و نمایندگان مجلس، ادارات کل مانند ورزش و جوانان و صداوسیما و بسیاری دیگر از ارگان‌ها را می‌طلبد.
در حالی‌که به اذعان چند تن از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه باشگاه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به علت فشار رسانه‌ای بالا منحل نشد، متولیان بالادستی این باشگاه اکنون که کار از کار گذشته و برگزاری نشست خبری باعث نمی‌شود شهرداری به لیگ یک صعود کند، اقدام به برگزاری نشست هم‌اندیشی با ورزشی نویسان کردند.
در ابتدا قرار بود شهردار همدان در این نشست حضور داشته باشد اما به دلایلی نامعلوم در این جلسه حضور نیافت و مشاور رسانه‌ای شهردار در این جلسه حضور داشت که موجب اعتراض شدید خبرنگاران ورزشی شد.
این نشست مطبوعاتی که نزدیک به سه ساعت طول کشید و با حاشیه‌های فراوانی از جمله افشاگری‌های چندین خبرنگار همراه بود، در مقاطعی به جنجال کشیده شد و عده‌ای شورای شهر و دو عضو آن را عامل ناکامی باشگاه دانستند و عده‌ای به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان تاختند و عده‌ای سرمربی را عامل ناکامی عنوان کردند و همگان بر این باور بودند که تیم علاوه بر تمام این افراد و ارگان‌ها، نیاز به حمایت‌های استانی نیز داشت.
با توجه به اینکه استان همدان رکورددار سقوط به لیگ پایین‌تر توسط باشگاه‌های فوتبال است، نباید تمام کاسه و کوزه‌های شکست تیم را بر گردن احمد جمشیدیان، سرمربی بومی و مطرح و شناخته شده فوتبال استان بیندازیم و در حالیکه طی مدت اخیر در شبکه‌های تلویزیونی به ناداوری در بازی‌های شهرداری اشاره شده بود و اگر یکی از این موارد اجرا نمی شد شهرداری حداقل یک امتیاز را کسب می‌کرد و در لیگ باقی می ماند.
ساختار باشگاه شهرداری مشکل دارد و در اصل قانون نمی‌توانیم این تیم را باشگاه بدانیم و استفاده از الفاظ مدیرعامل و باشگاه برای این تیم تقریباً فرمالیته است؛ مدیرعاملی باشگاه شهرداری که خود زیرمجموعه بخش ورزشی یک سازمان از شهرداری است که خود شهرداری هم کامل دولتی به حساب نمی‌آید، تحت هدایت معاونت ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است که باید تابع تصمیمات ریاست سازمان و شهردار باشد و نکته جالب تیم شهرداری اینجاست که نمی‌توانیم به دنبال مقصر اصلی تیم بگردیم.
مقصر اصلی نه می‌تواند معاونت ورزش سازمان باشد نه ریاست آن، بلکه نظرات اعضای شورای شهر و شهردار نیز در این تیم دخیل است و ارگان‌های مختلفی نیز باید با این تیم همکاری می‌کردند همان‌طور که این اتفاق در سال اول انتقال پاس به همدان رخ داد اما متأسفانه این همکاری‌ها شکل نگرفت و عده‌ای دو نفر از اعضای شورای شهر را مقصر این اتفاقات و هجمه علیه شهردار همدان و همچنین تیم شهرداری می‌دانستند که در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های مطرح شده در این نشست، تقصیر بر گردن یک نفر نیست و هر شخص و ارگان به اندازه و درصد خود در سقوط شهرداری می‌تواند مقصر باشد.
براساس نامه‌ای از سمت سازمان بازرسی کل کشور، مدت سرپرستی هادی بلاغی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان مدت‌ها پیش به پایان رسیده است و امضاهای تعهدآور وی وجهه قانونی ندارد و این موضوع می‌تواند عامل تخلف باشد.
هادی بلاغی، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان درباره این نامه اظهار کرد: همین نامه‌ها و نامه دیوان عالی در رابطه با هزینه‌های جاری باشگاه فوتبال باعث شده بود موجی از بی‌اعتمادی در بازیکنان فوتبال نسبت به ما شکل بگیرد.
وی افزود: ما نه می‌توانستیم بازیکنی را جذب و نه بازیکن خودمان را نگهداریم چراکه با وجود این نامه‌ها و صحبت‌هایی مبنی بر انحلال باشگاه شهرداری، بازیکنان فوتبال نمی‌خواستند آینده ورزشی خود را با تیم ما به خطر بیندازند. مسئولیت اتفاقات این تیم که مثل بچه من است را برعهده می‌گیرم و از مردم همدان بابت سقوط تیم عذرخواهی می‌کنم.
بلاغی با تأکید بر اینکه شهرداری همدان نسبت به سایر تیم‌های لیگ یکی بودجه ناچیزی داشت و تیمی با ساختار بومی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: خیلی مصیبت‌ها برای مسائل محور تیم کشیدیم و از تمام توانمان مایه گذاشتیم و در این حین افرادی در شورای شهر بودند که مخالف تیم‌داری بودند و احتمالاً از نتیجه نگرفتن تیم خوشحال می‌شدند.
در ادامه این نشست احمد جمشیدیان، سرمربی تیم فوتبال شهرداری همدان با بیان اینکه مسئولیت فنی نتایج شهرداری با من است، اظهار کرد: بابت کسب این نتایج از مردم و جامعه فوتبالی استان عذرخواهی می‌کنم، هر چند اتفاقات عجیبی طی هفته‌های اخیر رخ داد و با این حال فصل به پایان رسیده و قصد توجیه ندارم.
وی با بیان اینکه هرگز بابت این سقوط قصد توجیه ندارم اما براساس مستندات موجود، در طول فصل جاری هفت پنالتی ما در برابر پنج تیم گرفته نشد، افزود: ۱۳ بار ضربات بازیکنان ما به تیرک دروازه حریفان برخورد کرد و سه پنالتی واضح و مشکوک به سود ما نادیده گرفته شد و شش گل مشکوک نیز دریافت کردیم و در مجموع ۲۹ اتفاق در رد و بدل شدن گل‌ها در بازی‌های ما تأثیر مستقیم داشت. اگر یکی از این اتفاقات رخ نمی داد تیم ما حداقل یک امتیاز را کسب می کرد و در لیگ یک باقی می ماند.
جمشیدیان دوره خود در شهرداری را یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های سرمربیگری در طول دوران فوتبالی خود دانست و مطرح کرد: مخالفت‌ها برای تیمداری باشگاه تا مرز انحلال نیز پیش رفت و باعث شد نتوانیم بسیاری از بازیکنان را جذب کنیم و در حفظ بازیکنان خود نیز دچار مشکل شویم.
وی با بیان اینکه از مجموع ۳۰ بازیکن، ۲۱ بازیکن بومی بودند و اگر علی قربانی از کادرفنی را نیز بخواهیم نهاوندی حساب کنیم تقریباً اکثر بازیکنان و کادرفنی بومی انتخاب شدند، گفت: در شرایطی که تیم نتیجه نمی گرفت آماده اعلام مدیران باشگاه برای تعیین زمان استعفای خود بوده و هماهنگی لازم را هم انجام داده بودم اما تصمیم باشگاه و خردجمعی مدیران چیز دیگری بود.
هادی بلوری، معاون ورزش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان هم که چند هفته است سکاندار این سمت بعد از علیرضا شریفی شده است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم ساختار این باشگاه قانونمند و فوتبالی باشد و تیم از لحاظ ساختاری و چارت سازمانی دارای مدیرعامل و نقش معاونت ورزش همان مدیرعامل باشد تا بتواند اسناد مالی را تأیید کند و مشکلات اخیر مجدد رخ ندهد.
وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم از اتفاقات اخیر درس بگیریم و نبش قبر وقایع گذشته فایده‌ای ندارد، مطرح کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهیم در این راه ما را کمک کنند تا بتوانیم این تیم را حفظ کنیم. این تیم با تلاش‌های افراد زیادی در سالیان دراز به این جایگاه رسیده و به طور قطع می‌توانیم مجدد به لیگ یک بازگردیم، اگر حمایتی از سوی مسئولان از ما وجود داشته باشد.
بلوری با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنیم تیم حداقل در لیگ دو حفظ شود تا رو به انحلال نرود، اظهار کرد: از اداره کل ورزش و جوانان استان نیز انتظار داشتیم در این راه به ما کمک کند و موفقیت شهرداری حمایت تمامی ارگان‌ها با یکدیگر را می‌طلبد و نباید شهرداری در این راه تنها باشد.
تیم فوتبال شهرداری همدان با کسب ۲۸ امتیاز در قعر جدول لیگ دسته اول کار خود را به پایان رساند و به لیگ دسته دوم فوتبال کشور سقوط کرد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن