واکاوی سقوط فوتبال شهرداری همدان

b_150_100_16777215_00_images_phocagallery_avatars_shahrdari1401.jpgچرایی سقوط شهرداری همدان به لیگ دسته دوم فوتبال کشور در روزهای اخیر با بازار داغ شایعه پراکنی‌ها، توپ سقوط را به زمین دیگری انداختن و جستجو برای متهم کردن یک فرد یا چند نفر همراه شده است.
به گزارش "همدان فوتبال" و به نقل از ایرنا، اکنون که شهرداری همدان به این سرنوشت دچار شده و به لیست تیم های سقوط کرده فوتبال کشور پیوسته، بهتر است همگی در اظهار نظرهایمان از ژست‌های دلسوزانه و مقصر جلوه دادن دیگران خودداری کنیم و با پذیرش واقعیت ها به دنبال جبران این شکست باشیم.
عوامل تیم شهرداری همدان با برگزاری نشست خبری، هر آنچه که ابهام و سوال بود را روی دایره شفافیت ریختند و در نتیجه برخی در این نشست تاختند، عده‌ای تخصصی و فنی صحبت کردند، شماری هم که فوتبالی نبودند به طرح شایعات و لزوم شفاف سازی‌ها اشاره کردند.
همه در این نشست دنبال چرایی سقوطی بودند که دیگر فایده‌ای برای بحث کردن نداشت و مهمتر از سقوط، جبران است که می‌توان با برنامه ریزی منسجم و حمایت بهتر، به آن رسید.
با این وجود، مهمترین بخش از این نشست خبری همانی بود که هادی بلاغی معاون سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری اعلام و به یک نامه اشاره کرد.
قانون دست ما را بسته بود
بلاغی در این نشست خبری به صراحت گفت: در متن این نامه از سوی یکی از ارگان ها اشاره شده بود که پرداخت هزینه ورزش حرفه‌ای از سوی شهرداری ممنوع است.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان افزود: با انتشار این نامه در فضای مجازی، بازیکنان برای آمدن و ماندن در شهرداری دچار تردید شدند و برخی در نیم‌فصل رفتند.
بلاغی در ادامه گفت: با قبول این مسئولیت در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان، شرایط خوبی وجود نداشت و با مشکلات مختلف مالی و اعتراض مربیان و بازیکنان مواجه بودیم.
وی اضافه کرد: با وجود این شرایط برای حل مشکلات تلاش کردیم تا تیم به ثبات لازم برسد هر چند تیم در نهایت سقوط کرد و باید تجربه‌ای شود و از تکرار آن جلوگیری کنیم.
معاون سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری از نگاه یکطرفه به تلاش‌های صورت گرفته انتقاد کرد و گفت: چرا سال قبل که تمام تلاش خود را برای حفظ تیم انجام دادیم هیچ کس قدردانی نکرد.
بلاغی تمام مسئولیت سقوط شهرداری را پذیرفت و اظهار داشت: در فصل جاری تنها بودیم، حتی یک زمین مناسب در شهر نبود که تمرین منظم داشته باشیم و مسئولان اجرایی هم حمایت لازم را نداشتند.
وی افزود: به خاطر تیمداری در فوتبال که شاکله آن بازیکنان و مربیان مستعد بومی بودند و هدف ما نیز رشد و اعتلای همین استعدادها و نیز تداوم آن برای نسل‌های آینده بود، بارها توبیخ و احضار شدیم در حالیکه مصوبه تیمداری را از شورای اسلامی شهر همدان داشتیم.
بلاغی در پاسخ به این سوال که چرا زمانیکه تیم به بحران فنی خورد، دست به تغییر سرمربی نزدید، گفت: هرگونه تصمیم گیری براساس خرد جمعی متشکل از پیشکسوتان مطرح فوتبال همدان بود و در نهایت تاکید بر حفظ جمشیدیان تا پایان مسابقات داشتند و ما نیز تابع همین خرد جمعی بودیم.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در رابطه با دلایل اصرار بر حفظ سرمربی تیم که نتایج بسیار ضعیفی کسب کرده بود گفت: این تصمیم بر اساس خرد جمعی بود و تصمیم شخص بنده یا مدیرعامل باشگاه نبود.
عذرخواهی جمشیدیان از مردم
سرمربی تیم‌ شهرداری همدان نیز در نشست خبری خود از مردم فوتبالدوست همدانی بابت سقوط عذرخواهی کرد و گفت: همه مسئولیت فنی تیم با من است، هر چند اتفاق‌های ناخوشایند و غیر منتظره را در طول فصل داشتیم اما قصد توجیه ندارم.
احمد جمشیدیان افزود: هرگز بابت این سقوط قصد توجیه ندارم اما براساس مستندات موجود، در طول فصل جاری هفت پنالتی ما در برابر پنج تیم گرفته نشد، ۱۳ بار ضربات بازیکنان ما به تیرک دروازه حریفان برخورد کرد و سه پنالتی واضح و مشکوک به سود ما نادیده گرفته شد، ۶ گل مشکوک نیز دریافت کردیم و در مجموع ۲۹ اتفاق در رد و بدل شدن گل‌ها در بازی‌های ما تاثیر مستقیم داشت.
وی یکی از بحرانی‌ترین دوره سرمربیگری خود در فصل جاری تیم شهرداری را پیش از شروع مسابقات عنوان کرد و گفت: اینکه مخالفت‌ها برای تیمداری شهرداری حتی تا مرز انحلال بود، باعث شد تا خیلی از بازیکنان را نتوانیم جذب کنیم و نفراتی داخل تیم هم سردرگم بودند.
وی با اشاره به اینکه در نهایت تیمی پرتعداد از بازیکنان بومی را تشکیل دادیم، ادامه داد: از مجموع ۳۰ بازیکن به خدمت گرفته، ۲۱ بازیکن بومی بودند ضمن اینکه کادر فنی نیز به غیر از علی قربانی همگی بومی انتخاب شدند.
سرمربی تیم شهرداری همدان در خصوص شرایط خود در دوره عدم نتیجه گیری افزود: آماده اعلام مدیران باشگاه برای تعیین زمان استعفایم بودم و هماهنگی لازم را هم داشتم اما تصمیم باشگاه چیز دیگری بود.
خوش استقبال و بد بدرقه نباشیم
با وجود اینکه جمشیدیان نتایج ضعیفی را همراه با شهرداری به خصوص در نیمه فصل دوم لیگ یک کسب کرد، تردیدی نیست اما آیا جمشیدیان اولین یا آخرین مربی تاریخ فوتبال کشور است که به این تلخ کامی دچار می‌شود؟
در هیچ میدان ورزشی، مربی دوست ندارد تیمش نتایج ضعیف کسب کند و به دنبال آن کارنامه فعالیتش سیاه شود. موضوعی که برای جمشیدیان هم صدق می‌کند.
با این توصیفات، هراندازه که او را بابت عملکردش مواخذه می‌کنیم، نباید نسبت به او بد بدرقه باشیم. شاید خیلی زود، روزی برسد و او بازهم بتواند کارنامه سیاه خود را در همدان طلایی کند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن