6 ماده غذایی مفید برای ورزشکاران

b_150_100_16777215_00_images_stories_noshidani.jpg ورزشکاران علاوه بر تمرین و افزایش آمادگی جسمانی باید به برنامه غذایی خود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند و مواد مورد نیاز بدن را دریافت کنند.

 

به گزارش"همدان فوتبال"، مواد غذایی خاصی هستند که علاوه بر فواید مختلفی که دارند می‌توانند کارایی ورزشی را نیز افزایش دهند. ورزشکاران بهتر است از 6 نوع غذا حتما استفاده کنند تا بتوانند بهتر ورزش کنند. این مواد غذایی عبارتند از:

 

ماهی سالمون

 

این ماهی امگا 3 دارد و برای قلب خوب است. خوردن این ماهی احتمال ضربان قلب نامنظم را کاهش می‌دهد و از میزان تری گلیسیرید بدن می‌کاهد. انجمن سلامت آمریکا پیشنهاد کرده است که مصرف حداقل 2 بار در هفته از این ماهی می‌تواند مفید باشد. مطالعات محققان ژاپنی نیز نشان داده است که مصرف امگا 3 موجود در روغن ماهی به مدت 8 هفته می‌تواند کارایی ورزشی را افزایش دهد و از فشاری که به ورزشکاران به هنگام ورزش کردن می‌آید بکاهد.

 

چای سبز

 

چای سبز و سیاه هر دو دارای ریزمغذی‌هایی هستند که مفید است. چای سبز دارای آنتی‌اکسیدانی به نام پلی‌فنول است. گفته می‌شود که چای سبز از میزان کلسترول و تری گلیسیرید در بدن می‌کاهد. در مطالعات انجام شده در دانشگاه واسلا ژاپن به مدت 10 هفته ورزشکاران استقامتی مورد مطالعه قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان داد نوشیدن چای سبز باعث افزایش مصرف چربی‌های بدن به عنوان سوخت در زمان ورزش می‌شود.

 

بلغور جو دو سر

 

طبق گزارش انجمن سلامت آمریکا، بلغور جو دو سر حاوی فیبرهای قابل حل است. مصرف بلغور دو سر باعث کاهش کلسترول LDL خون می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های قبلی را کاهش می‌دهد. خوردن نصف فنجان بلغور جو دو سر حدود 4 گرم فیبر قابل حل وارد بدن می‌کنند. انجمن سلامت آمریکا پیشنهاد داده است که هر فرد روزی 25 گرم فیبر دریافت کند. مطالعات انجام شده در دانشگاه ایالتی پن نشان داده است مردان ورزشکاری که در وعده صبحانه بلغور جو دو سر می‌خورند می‌توانند بیشتر ورزش کنند و قند خون آن‌ها تنظیم می‌شود.

 

گیلاس

 

گیلاس حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان است که به آن آنتوسیانین گفته می‌شود. این آنتی اکسیدان فوایدی از جمله جلوگیری از ایجاد تومور، افزایش توانایی بصری و افزایش سلامت قلب دارد. مطالعات انجام شده بر روی زنان جوان و میانسال به مدت 18 سال نشان داده است که مصرف گیلاس 32 درصد از احتمال حمله قلبی می‌کاهد. ضمنا خوردن آب گیلاس باعث کاهش درد عضلات در دوندگان استقامت می‌شود.

 

موز

 

موز حاوی پتاسیم است. خوردن موز باعث کاهش فشار خون می‌شود. هنگامی که ما عرق می‌کنیم پتاسیم از بدن خارج می شود. در حالی که ما برای جلوگیری از اسپاسم عضلانی به آن احتیاج داریم. یک موز به طور متوسط 422 میلی‌گرم پتاسیم دارد و خوردن آن برای تجدید قوا بعد از ورزش مفید است. خوردن موز قبل از ورزش نیز مفید است زیرا کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. مطالعات انجام شده در دانشگاه ایالتی آپالاچین نشان داده است که موز منبع خوبی برای تامین پتاسیم بدن ورزشکاران است.

 

کینوآ

 

کینوآ نوعی از غلات است که سرشار از فیبر است. کینوآ حاوی ویتامین و پروتئین نیز هست که برای بدن ورزشکاران لازم است. خوردن این ماده غذایی در وعده صبحانه مفید است. می‌توان کینوآ را با برنج نیز مصرف کرد. کینوآ باعث کاهش کلسترول خون شده و از ایجاد بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. کینوآ جزو معدود مواد غذایی است که 9 آمینو اسید اصلی را دارد. آمینو اسیدها برای جلوگیری از کاهش حجم عضلات و ریکاوری بعد از ورزش لازم هستند.


 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن