لیگ یك، لیگ پرحاشیه

b_150_100_16777215_00_images_stories_lig-azadegan.jpgاز سال 1380 تاكنون كه لیگ حرفه‌ای فوتبال با حضور 14 تیم در ایران پایه‌ریزی شد تا الان كه این رقابت‌ها با 18 تیم برگزار می‌شود 32 تیم، فرصت حضور در رقابت‌های لیگ برتر را تجربه كرده‌اند.

به گزارش "همدان فوتبال"، اولین تیم هایی كه از لیگ دسته اول فوتبال به لیگ برتر صعود كردند، تیم های پیكان و ملوان بودند. قبل از آن كه لیگ برتر در ایران راه اندازی شود، تیم های سطح اول رقابت های باشگاهی در ایران جام آزادگان بود. آخرین دوره لیگ دسته اول آزادگان فصل 1380 ـ 1379 این رقابت ها بود كه با حضور 12 تیم برگزار شد و با قهرمانی استقلال به پایان رسید. پس از آن نخستین دوره لیگ برتر با حضور 14 تیم برگزار شد. بنابراین هیچ تیمی از لیگ دسته اول سقوط نكرد تا با اضافه شدن دو تیم پیكان و ملوان كه در آن فصل، بهترین تیم های لیگ دسته دوم آزادگان بودند، جمع تیم های لیگ برتری به 14 برسد.

در این 12 دوره جمعا 22 تیم پیكان، صنعت نفت آبادان و پگاه گیلان (داماش) هر كدام سه بار، ملوان انزلی دوبار و استقلال اهواز، شموشك، صباباتری، شهید قندی یزد، راه آهن، مس كرمان، شیرین فراز كرمانشاه، فولاد خوزستان، پیام مشهد، استیل آذین، تراكتورسازی، شاهین بوشهر، شهرداری تبریز، نفت تهران، مس سرچشمه، فجرسپاسی، گهر دورود و آلومینیوم سازی هرمزگان هركدام یك بار از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود كردند.

در این میان تیم های شهید قندی یزد در پنجمین دوره لیگ برتر، پیام مشهد در هفتمین دوره و گهر دورود در دوازدهمین دوره تنها تیم هایی دسته اولی بودند كه فقط یك فصل در لیگ برتر حضور داشتند و بلافاصله پس از صعود، دوباره به لیگ دسته اول سقوط كردند. البته آلومینیوم سازی هرمزگان هم اگر نتواند از جمع فانوس به دستان رقابت های امسال لیگ برتر جدا شود، به سرنوشت سه تیم دیگر دچار خواهد شد.

آنچه در ادامه می آید تمام رفت و آمدهای تیم های لیگ برتر به لیگ دسته اول و بعكس است:

اولین دوره لیگ برتر (81 13 ـ 1380)

استقلال رشت و تراكتورسازی تبریز به لیگ دسته اول سقوط كردند

استقلال اهواز و صنعت نفت آبادان به لیگ برتر صعود كردند

دومین دوره لیگ برتر (82 13 ـ 1381)

صنعت نفت آبادان و ملوان بندرانزلی به لیگ دسته اول سقوط كردند

شموشك نوشهر و پگاه گیلان به لیگ برتر صعود كردند

سومین دوره لیگ برتر (83 13 ـ 1382)

با توجه به 16 تیمی شدن لیگ برتر در دوره چهار، هیچ تیمی در پایان سومین دوره لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط نكرد.

ملوان بندرانزلی و صباباتری به لیگ برتر صعود كردند.

چهارمین دوره لیگ برتر (84 13 ـ 1383)

پیكان تهران و پگاه گیلان به لیگ دسته اول سقوط كردند

شهید قندی یزد و راه آهن تهران به لیگ برتر صعود كردند

پنجمین دوره لیگ برتر (85 13ـ 1384)

شهید قندی یزد و شموشك نوشهر به لیگ دسته اول سقوط كردند

مس كرمان و پیكان تهران به لیگ برتر صعود كردند

ششمین دوره لیگ برتر (1386 ـ 1385)

با توجه به 18 تیمی شدن لیگ برتر از هفتمین دوره این رقابت ها فقط فولاد به لیگ دسته اول سقوط كرد

صنعت نفت آبادان، شیرین فراز كرمانشاه و پگاه گیلان به لیگ برتر صعود كردند

هفتمین دوره لیگ برتر (87 13 ـ 1386)

صنعت نفت آبادان، شیرین فراز كرمانشاه به لیگ دسته اول سقوط كردند

فولاد خوزستان و پیام مشهد به لیگ برتر صعود كردند

هشتمین دوره لیگ برتر (88 13 ـ 1387)

پیام مشهد، داماش گیلان و برق شیراز به لیگ دسته اول سقوط كردند

استیل آذین تهران، تراكتورسازی تبریز و شاهین بوشهر به لیگ برتر صعود كردند

نهمین دوره لیگ برتر (89 13 ـ 1388)

فجرسپاسی شیراز، ابومسلم مشهد و استقلال اهواز به لیگ دسته اول سقوط كردند

صنعت نفت آبادان، شهرداری تبریز و نفت تهران به لیگ برتر صعود كردند

دهمین دوره لیگ برتر (90 13 ـ 1389)

پاس همدان، پیكان تهران و استیل آذین تهران به لیگ دسته اول سقوط كردند

مس سرچشمه كرمان، فجرسپاسی شیراز و داماش گیلان به لیگ برتر صعود كردند

یازدهمین دوره لیگ برتر (91 13 ـ 1390)

شهرداری تبریز، شاهین بوشهر و مس سرچشمه كرمان به لیگ دسته اول سقوط كردند

گهر دورود، آلومینیوم هرمزگان و پیكان تهران به لیگ برتر صعود كردند

دوازدهمین دوره لیگ برتر (92 13 ـ 1391)

گهر دورود، صنعت نفت آبادان و پیكان تهران به لیگ دسته اول سقوط كردند و از میان دو تیم آلومینیوم هرمزگان و ذوب آهن اصفهان هم یك تیم قطعا سقوط خواهد كرد.

گسترش فولاد تبریز به لیگ برتر صعود كرد و تكلیف دیگر تیم های صعود كننده منوط به رای كمیته انضباطی و برگزاری دیدارهای پلی آف لیگ دسته اول است.

همه حاشیه های لیگ دسته یك در سایه تبانی

همه اتفاق های لیگ دسته یك، چه در گروه یك و چه در گروه دو، تحت تاثیر تبانی هایی قرار گرفت كه به مرور زمان اثبات شدند. در كنار همه اتفاق های ناخوشایندی كه در این فصل از رقابت های لیگ دسته یك رخ داد، تبانی همه نگاه ها را به خود معطوف كرد و در صدر همه اتفاق های ناگوار این فصل قرار گرفت. بحث درباره تبانی در لیگ دسته یك همچنان ادامه دارد، خاطیان و افراد وابسته به این تبانی ها مشخص شده اند و جرایم سنگینی هم در انتظار آنهاست. بسیاری بر این باورند كه جرایم در نظر گرفته شده به هیچ عنوان بازدارنده نیست و مانع تكرار تبانی در فصل های آینده نمی شود، اما به هر حال گویا برخی مسببان تبانی قرار است برای همیشه از حضور در فوتبال محروم شوند. از بحث تبانی كه بگذریم، مسائل دیگری بودند كه حاشیه های زیادی را در لیگ این فصل دسته یك به وجود آوردند. در ادامه بر مهم ترین اتفاق های لیگ دسته یك مروری كوتاه خواهیم كرد.

ردپای سرخابی های نامدار

پس از این كه تبانی در لیگ دسته یك محرز شد، بررسی ها و تحقیقات بیشتر نشان داد چهار چهره مطرح فوتبالی در تبانی های انجام شده دست داشته اند. در شرایطی كه روز به روز بر تعداد افراد مرتبط با تبانی بیشتر می شد، حضور این چهار چهره مطرح در پرونده تبانی بسیار جلب توجه كرد؛ دو بازیكن پیشین استقلال و دو بازیكن پیشین پرسپولیس. یكی از این چهره های مطرح، مدت ها بازوبند كاپیتانی آبی پوشان را بر بازو می بست و از چهره های محبوب تیم استقلال به شمار می رفت. محرومیت های سنگینی در انتظار این چهرهای مطرح فوتبال سرخابی هاست، اما به غیر از این چهار بازیكن نام فراز كمالوند، سرمربی شهرداری تبریز هم به عنوان یكی از متهمان اصلی این پرونده اعلام شد، مربی ای كه پیش از این نیز در زمره منشوری های فوتبال قرار داشت.

كمالوند تنها كسی بود كه نام او به طور علنی اعلام شد. خطر محرومیت همیشگی از فوتبال بشدت فراز كمالوند را تهدید می كند.

كمالوند طی مصاحبه ای كه بتازگی انجام داد، تبانی را به همه اطرافیانش نسبت داد، اما خود را از این اتهام ها كاملا مبرا دانست؛ ادعایی كه مورد تائید هیچ كس قرار نگرفت. پس از این كه رسوایی تبانی در لیگ دسته یك سر و صدای زیادی بر پا كرد، رئیس سازمان لیگ آزادگان گفت: برخوردهای قاطع زودتر از اینها باید اعمال می شد. منشور اخلاقی وجود داشت، اما به نتیجه ای نرسید. یك مربی ممنوع الكار می شد، اما با فشار برخی ها او را می بخشیدند. اگر آن موقع برخورد قاطعی با همین منشوری ها می شد، شاهد تبانی های جدیدتر نبودیم.

دوپینگ های اثبات نشده

اتفاق های ناگوار لیگ دسته یك در فصلی كه گذشت، تنها به موضوع تبانی خلاصه نشد. در جریان برگزاری لیگ در هر دو گروه یك و دو حاشیه هایی به وجود آمد كه اگر موضوع تبانی به وجود نمی آمد، قطعا در صدر همه اخبار منفی لیگ دسته یك قرار می گرفت، همانند دوپینگ. بحث هایی كه مربوط به دوپینگ در لیگ دسته یك شكل می گرفت، هرگز همانند موضوع تبانی مورد توجه قرار نگرفت، چرا كه بر خلاف پرونده تبانی هیچ مدركی برای اثبات آن وجود نداشت تا این موضوع حساس كاملا نادیده گرفته شود.

افشین پیروانی یكی از مربیانی بود كه به طور جدی نسبت به این موضوع اعتراض كرد، همان طور كه بعد از او برخی دیگر از مربیان لیگ یكی نسبت به این موضوع واكنش نشان دادند.

كتك كاری داوران

یكی دیگر از حاشیه های لیگ دسته یك كتك كاری داوران بود. روزی كه تست داوران لیگ دسته اولی برگزار شد، یكی از داورانی كه نامش از فهرست داوران لیگ دسته یك خط خورده بود به طرف رئیس دپارتمان داوری، یعنی حسین عسگری رفت و وی را مورد ضرب و شتم قرار داد. این درگیری كه طی آن رئیس دپارتمان داوری كشورمان بشدت مضروب شد، مقابل دیدگان اصفهانیان رئیس كمیته داوری، غیاثی، سلیمانی و اعضای كمیته داوران صورت گرفت و سرانجام با دخالت دیگران و حضور ماموران نیروی انتظامی این درگیری پایان یافت.

حسین عسگری كه در این درگیری مضروب شده بود با علی بالوده، داور تبریزی نیز درگیری لفظی پیدا كرد. این درگیری هم می توانست به برخورد فیزیكی بینجامد كه با وساطت اطرافیان همه چیز ختم به خیر شد. بالوده نیز از فهرست داوران قضاوت كننده در لیگ دسته یك خط خورده بود كه این اتفاق وی را بشدت عصبانی كرده بود.

حضور منشوری ها در لیگ یك

با وجود تاكیدهای فراوانی كه درباره منشوری ها و نداشتن فعالیت از سوی آنها در هر رده ای شده بود، اما لیگ دسته یك در این فصل باز هم شاهد یكی از همین منشوری هایی بود كه در پایان فصل با رابطه هایی كه با موضوع تبانی داشت، دوباره جنجال آفرید.

رئیس سازمان لیگ آزادگان درباره این موضوع هم عنوان كرد كه مربیان منشوری در لیگ های دسته سه و حتی پایین تر هم حق مربیگری ندارند، چه برسد به لیگ برتر و لیگ دسته یك، اما این ادعا حداقل در لیگ دسته یك صدق نكرد. منشوری هایی كه از حضور در لیگ برتر محرومند، جمع شان در لیگ یك حسابی جمع بود، البته از نظر فنی می توان گفت كادرفنی تیم های لیگ یك بیشترشان بسیار خوب بودند.

سردرگمی برخی تیم ها

پیش از شروع رقابت های لیگ دسته اول فوتبال، پیش بینی می شد كه مسابقه های فصل جاری از جذابیت های ویژه ای برخوردار باشد، اما سردرگمی برخی تیم ها گاهی اوقات این جذابیت را از بین می برد.

لیگ دسته اول امسال هم با وجود اختلاف نظرات متعدد با حضور ۲۸ تیم آغاز شد، اما این لیگ در حالی آغاز شد كه اوضاع تیم برق شیراز كه امتیاز استیل آذین را خریده بود، مشخص نشده بود و دو بازی اول این تیم هم برگزار نشد.

در لیگ امسال هم بازار خرید و فروش امتیاز تیم ها رونق داشت و به غیر از برق، تیم كاوه تهران امسال با خرید گسترش فولاد سهند دوباره لیگ یكی شد، اما انتقال دیگری برای این تیم به وجود آمد كه عزیمت از تهران به خرمشهر و تغییر نام به یادآوران شلمچه بود. خرید امتیاز تیم تربیت یزد توسط تیم لیگ دویی سنگ آهن بافق یزد و واگذاری امتیاز تیم خصوصی ماشین سازی به اداره كل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی از دیگر تغییرات مهم لیگ دسته یك بود. به دلیل تغییرات به وجود آمده در ماهیت تیم ها، بازیكنان زیادی هم در تیم ها پخش شده و حتی مجبور شدند در دسته پایین تر به میدان بروند.

بگوویچ كتك خورد، كتك نخورد!

در دیدار دو تیم راهیان كرمانشاه و پاس همدان اتفاق دیگری افتاد كه از نتیجه یك بر صفر این دیدار كه به نفع كرمانشاهی ها رقم خورد، مهم تر بود! در پایان این بازی وینگو بگوویچ، سرمربی كروات پاس همدان مورد ضرب و شتم برخی تماشاگران تیم كرمانشاهی قرار گرفت. البته این مربی كتك خوردن خود را تكذیب كرد، اما شاهدان بسیاری صحنه كتك خوردن این مربی نگون بخت را از نزدیك دیده اند. البته كتك خوردن بگوویچ به این بازی خلاصه نشد.

در پایان دیدار تیم های استقلال صنعتی خوزستان و پاس همدان كه در چارچوب هفته هشتم رقابت های لیگ دسته اول در اهواز انجام شد، باز هم شایعه هایی مبنی بر كتك خوردن بگوویچ به گوش رسید، البته این بار توسط دستیار بگوویچ نه تماشاگران.

در پایان این دیدار كه 2 بر صفر به نفع نماینده خوزستان به پایان رسید، مجتبی خورشیدی به سمت بگوویچ حمله كرد تا او را بزند كه البته افراد حاضر در صحنه اجازه ندادند این اتفاق بیفتد. البته بگوویچ همانند ماجرای كرمانشاه این موضوع را تكذیب كرد و گفت كه فقط با خورشیدی درگیری لفظی پیدا كرده است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن