مهدی بوجاریان؛ مرد با سابقه هیات فوتبال استان همدان!

نيمکت مربیگری و صندلی مدیریت پاس جاي بزرگان است!

b_150_100_16777215_00_images_stories_daftar_bojari.JPG

وی در سال 1332 در همدان متولد شد و فوتبال را از محلات شهر همدان آغاز کرد و در دبیرستان نیز در چند تیم محلی استان توپ زد.

 

وی در دوران دانشجویی در تیم تربیت معلم بازی کرد و در سال 52 به عنوان دبیر ورزش آموزش و پرورش همدان مشغول به کار شد و ده سال پیش با مدرک کارشناسی تربیت بدنی آموزشگاه‌ها بازنشست شد.


بوجاریان در سال‌های جوانی در رده‌های مختلف بازی کرد و پس از آن بود که به کمیته جوانان هیات فوتبال همدان راه یافت و در زمان افرادی چون طالبیان، اولیایی، شکری، رستنده، صوفی و عیوقیان در این هیات مشغول به کار بود.


وی هم‌اکنون به عنوان دبیركل هیات فوتبال استان همدان، ناظر رسمی فدراسیون فوتبال، مدرس آسیا ویژن در استان‌های مختلف، سرپرست استعدادیابی غرب کشور و استعدادیاب رسمی ملی فدراسیون فوتبال در حال فعالیت است.

 

از همین رو میزبان وی در همدان فوتبال بودیم تا هم از نظرات کارشناسی وی استفاده کنیم و هم از آخرین اخبار و برنامه‌های هیات فوتبال مطلع شویم.

چکیده گفتگوی ما را به مهدی بوجاریان در زیر می‌خوانید:


سازندگی را ترجیح می‌دهم

من مربی تیم‌های پایه استان بوده‌ام و هم اکنون نیز مشغول استعدادیابی می‌باشم و این موضوع موید این مطلب است که من سازندگی در فوتبال را به کارهای دیگر ترجیح می‌دهم. آموزش و پرورشی بودن من نیز دلیل مضاعفی بر توجه بیش از حد به نوجوانان و جوانان است. اگر به شهرستان‌های استان سری بزنید متوجه می‌شوید که ما به عنوان یک معلم ایثار می‌کنیم.


باید سالانه دو بازیکن به تیم‌های ملی پایه معرفی کرد

ما بازیکنان خوبی مانند احمد جمشیدیان و مهدی کیانی داشتیم. آنها هم از مدارس فوتبال شروع کرده‌اند و در مسیر درستی قرار گرفته‌ و ارشاد شده‌اند كه هم اکنون در سطح اول فوتبال کشور بازی می‌کنند. هم اکنون نیز بازیکنانی مانند ایازی، سلیمانی و رسولی را در رده‌های پایه داریم که به تیم ملی دعوت شده‌اند. البته مرتضی تبریزی هم به تازگی و برای چندمین بار به تیم ملی امید دعوت شده است. ما باید سالانه یک یا دو بازیکن در رده‌های پایه به تیم‌های ملی معرفی کنیم.


از موازی کاری جلوگیری شود

کمیته جوانان باید آموزشي و پرورشی باشد چون باید از موازی‌کاری جلوگیری کرد. اکنون آموزش و پرورش یک سری مسابقات برگزار می‌کند و فدراسیون فوتبال هم یک سری مسابقات برگزار می‌کند به همین دلیل دچار اندک مشکلاتی شده‌ایم. یکی دیگر از مشکلات تقارن بازگشایی مدارس به شروع فصل جدید رده‌های پایه است. چرا در تابستان بچه‌ها به حال خود رها می‌شوند ولی با شروع مدارس لیگ‌های پایه نیز آغاز می‌شوند؟!


چرخ فوتبال استان روان‌تر شده است

چند روز دیگر نیم فصل لیگ برتر استان به پایان می‌رسد. در این رقابت‌ها 10 تیم حضور دارند که تالار و حدت نیز در این مسابقات قهرمان نیم فصل شد. کیفیت تیم‌ها بالاست و هزینه کردن تیم‌ها قابل توجه می‌باشد. هیات فوتبال نیز با تمام توان سعی در برگزاری این مسابقات نحو احسن دارد. لیگ 1 استان نیز آغاز شده است و لیگ دو نیز در آستانه برگزاری است. لازم به ذکر است که مسابقات نیز شاهرگ حیاتی هر هیات است.


نمیکت مربی‌گری و صندلی مدیریت پاس انسان‌های بزرگی را می‌طلبد!

شکایت‌های بازیکنان مربوط به وضع مالی پاس می‌شود كه این شکایت‌ها ادامه دارد. از طرفی با توجه به تورم هم اگر بازیکنی فصل قبل 150 میلیون تومان می‌گرفت، این فصل 200 میلیون تومان طلب می‌کند. این مسائل روی تمام مسائل از جمله بلیط هواپیما، خورد و خوراک، لباس تیم و ... تاثیر دارد.

قبل از اینکه وارد این گردونه شویم باید سر فصل های بودجه را آنالیز کنیم و به هیات مدیره ارائه کنیم تا آن را تصویب کند. باید طبق شرایط فعلی برنامه ریزی کرد نه اینکه دیروز یک سری قول داده‌ایم، امروز نیز یک سری تعهدات بدهیم.

هیج تعارفی هم نداریم! چون تیم پاس ریشه دار است همه از آن انتظار دارند. نمیکت مربی‌گری و صندلی مدیریت پاس انسان‌های بزرگی را می‌طلبد. این مسائل برای بازیکنان نیز صدق می‌کند. لباس هرکس باید برازنده او باشد. ب

عضی وقت‌ها کسی یک دست کت و شلوار می‌پوشد که به تنش زار می‌زند! تیم پاس هرساله مشکل داشته است! شکست پلی برای پیروزی است، اگر از شکست‌ها درس نگیریم باز هم شکست می‌خوریم! هیچ نهادی در حق پاس کوتاهی نکرده است. ضمنا خود هیات فوتبال پیشقراول کمک به تیم‌های همدانی بوده و برای هیچ‌کدام از تیم‌ها کم نگذاشته است.


هیچ‌کس حق ندارد در مقابل خون شهدا کوتاه بیاید!

ما دو مسئولیت داریم. یکی از آنها حرکت در چهارچوب قانون و مقررات است و دیگری صرفه جویی و عدم اصراف است. آقا روی نیمکت می‌نشیند و فقط 5 دقیقه بازی می‌کند اما 300 میلیون تومان می‌گیرد! این‌ها پول بیت‌المال است و حساب و کتاب دارد! اما بازیکنی که در زمین باغیرت بازی می‌کند علاوه بر حق خود مستحق دریافت پاداش است.

بازیکنی که بی‌غیرت است، با جاهای دیگر لابی می‌کند و به تیم ضربه می‌زند لایق برخورد است!

این تیم متعلق به 8000 شهید است. هیچ‌کس حق ندارد در مقابل خون شهدا کوتاه بیاید! از هر جهت باید سر آمد باشیم اما روی فرهنگ بازیکنان هیچ اقدامی صورت نگرفته! بازیکن باید در کنترل سرپرست باشد؛ سرپرست همه کاره تیم است! امروز ما همه مسئولیم ولی اگر پاس با همین وضع جلو برود به چالش کشیده خواهد شد.


موفقیت پاس به چیزی شبیه معجزه نیازمند است!

مدیریت در فوتبال یک علم پیچیده است. ممکن است کسی سرپرستی را به نحو احسن بلد باشد اما نتواند در مدیریت به خوبی سرپرستی کار کند که در این صورت باید به وی زمان داده شود.

اگر هیات مدیره آقای X یا Yکه سرپرست بوده را به مدیرعاملی منصوب کنند، سال اول به دلیل کم تجربه‌گی اشتباهاتی نیز انجام می‌دهد اما در سال دوم انتظارات از وی زیاد است زیرا تجربه لازم را به دست آورده ولی اگر نتواند سال گذشته را جبران کند، به مشکل می‌خورد.

مدیریت بالای سر تیم بودن و پول خرج کردن نیست! کسی که مدیر می‌شود باید دوره دیده باشد. وقتی مدیری نتواند خواسته‌ها را برآورده کند، زیر سوال می‌رود! گاهی اوقات کسی به خود مغرور می‌شود و می‌گوید از من بهتر وجود ندارد در صورتی که دست بالای دست بسیار است!

برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که با رفتن یک مدیر، مدیر قوی‌تری جایگزین او شود اما مدیران سابق پاس از مدیرعامل فعلی قوی‌تر بوده‌اند. شاید دلیل این انتخاب هم این بوده که این انتخاب به اعضای هیات مدیره دیکته شده. با تمام این تفاسیر شاید این گره کور پاس به نقطه نوری تبدیل شود که البته موفقیت پاس به چیزی شبیه معجزه نیازمند است.

 

گفتگو از روزبه كاظمي

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن